responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 268

سؤال 932 اگر شخصي در صحنه تصادف يا در دعوايي جراحتي پيدا كرده در ابتداء فكر مي‌كرد جراحت سطحي است رضايت داد ليكن با گذشت زمان جراحت عميق و خطرناك شد با اينكه رضايت قبلي داده بود اما چون خسارتها زياد شده آيا مي‌تواند دعوي اقامه نمايد در محكمه جهت تعيين ديه يا نه ؟ (دادگاه كيفري شهرستان قمشه)

جواب : اگر ضارب را بري الذمه كرده باشد نمي تواند مطالبه ديه كند.

سؤال 933 شخصي تگهبان اتومبيلها در پاركينگ بوده و فردي به عنوان اينكه پسر صاحب فلان ماشين پارك شده مي‌باشد ماشين را سوار و به دستور و ممانعت نگهبان توجه ننموده و نگهبان درب ماشين را مي‌گيرد ولي طرف ماشين را سريع به حركت در آورده كه موجب ضربه خوردن و مصدوم شدن نگهبان و سپس فوت او شده حال، اين قتل آيا قتل عمد است يا شبه عمد؟ (دادگاه كيفري شهرستان قم)

جواب : در فرض مسأله، قتل مذكور ملحق به شبه عمد است و بعيد نيست تمام ديه به عهده راننده باشد.

سؤال 934 اگر مردي هنگام نزاع با ديگري با كف دست خود ضربه اي به سينه وي وارد كند كه در اثر آن او بميرد و پزشك علت فوت وي را مرض قلبي اعلام نمايد، و بنويسد كه ضربه وارده به سينه وي كه جاي آن كبود شده موجب تشديد مرض و تسريع فوت پيرمرد 75 ساله گرديده است با توجه به اينكه ضارب از پيري و بيماري مقتول اطلاع داشته است . به نظر جنابعالي قتل مذكور عمد، شبه عمد يا خطاء مي‌باشد؟

جواب : در مفروض سؤال، اگر ضارب قصد كشتن نداشته باشد و نداند كه اگر او را بزند كشته مي‌شود شبه عمد مي‌باشد.

سؤال 935 شخصي به قصد زدن زيد تيراندازي مي‌كند و به علي اصابت مي‌كند و مي‌ميرد و هر دو محقون الدم هستند آيا قتل عمد است كه قصاص دارد يا قتل خطاء محض است و يا شبه عمد؟ (شعبه 12 ديوان عالي)

جواب : حكم شبه عمد را دارد.

سؤال 936 اگر يك يا چند نفر، فردي را به دليل داشتن افكار و فعاليتهاي خاصي مهدورالدم تشخيص دادند و با اين عقيده اقدام به قتل او نمودند آيا اين قتل، عمدي است ؟

جواب : بايد در منشاء تشخيص آنها تحقيق شود.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست