responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 168

1 - آيا جائز است با آنها دست داد و معانقه نمود؟

2 - از رستورانهاي آنجا غذاهاي پخته مي‌شود خريد و يا در ماموريتهاي اجباري از غذاهاي آنان مي‌توان استفاده نمود و بعضا استفاده نكردن موجب وهن و سستي نسبت به مسلمانان پيش مي‌آيد مثلا در غذا خوردنهاي جمعي كه ميگو مي‌آورند وقتي ما استفاده نكنيم با خود مي‌گويند اينها از كجا آمده اند كه ميگو نمي خورند و آيا بين غذاي تهيه شده توسط دستگاه و آنچه دست انسان درست مي‌كند فرق بايد گذاشت ؟

3 - بنابر مصالح امنيتي ما پولهاي خود را در بانگهاي چين مي‌گذاريم و طبيعتا مقداري سود مي‌آورد، آيا جائز است بگيريم ؟ و در صورت جائز نبودن، هزينه ما از ايران به صورت چك مي‌آيد و وقتي به بانك مراجعه مي‌كنيم براي تبديل كردن به پول چيني مقداري كسر مي‌كنند حال مي‌شود آن مقداري كه كسر مي‌كنند را از آن سود بر فرض عدم جواز برداريم ؟

4 - ما بايد دلار را با پول مخصوص چين معاوضه كنيم اگر فرضا 100 دلار به بانك بدهيم 500 يوآن مي‌دهد ولي بازار آزاد 100 دلار را 600 يوآن مي‌دهد و اگر چه بازار آزاد خلاف قانون است ولي با اينكه مامورين دولتي ناظر هستند ولي مخالفتي نمي كنند اين معامله شرعا چگونه است ؟

5 - آيا معامله با كفار جائز است ؟

6 - با دقت عقلي ما مطمئن نيستيم كه فرضا صيد ماهي با اصولي است كه شرع جائز دانسته، يا راجع به گوشت همين طور، وظيفه ما چيست ؟

جواب : 1 - در مواردي كه مصلحت اقتضاء كند اشكال ندارد.

2 - ذبيحه كفار اگر چه اهل كتاب باشند حرام است ولي در صيد ماهي و ميگو مسلمان بودن شرط نيست، بلكه بايد بدانيم آنها را زنده از آب گرفته اند و ماكولات و اجناس ديگر را اگر انسان نداند كه نجس شده است يا خير محكوم به طهارت است و در موارد عدم جواز اگر اضطرار در حدي باشد كه اكل ميته جائز باشد اشكال ندارد.

3 - گرفتن سود از آنها اشكالي ندارد و در نتيجه، موضوع ذيل سؤال منتفي است .

4 - اشكال ندارد.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست