responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 114
باشد مانع ندارد، خلاصه اينكه اگر هنگام خريد يا فروش، مرتكب خلاف مقررات اسلامي نشده باشد، فروش آن طبق قيمت عادله روز اشكال ندارد.

شرائط ضمن بيع

سؤال 376 در قولنامه معاملات، طرفين متذكر مي‌شوند كه هر كدام پشيمان شود فلان مبلغ را بديگري بپردازد آن پول از نظر اسلام چه حكمي دارد؟ و در بعضي مواقع طرفين، آن مبلغ را قيد نمي كنند. مستدعي است با توضيح بيشتر حكم آن را مرقوم فرماييد.

جواب : قولنامه اي كه در مورد معامله نوشته مي‌شود سه نوع مي‌باشد: 1 - معامله را تمام مي‌كنند و صيغه آن را ولو به زبان، خودشان اجراء مي‌نمايند (و چون تنظيم سند رسمي در حين معامله ميسور نيست يادداشتي به نام قولنامه مي‌نويسند) فقط ثبت در دفتر رسمي باقي مي‌ماند در اين فرض، معامله درست است و در ضمن اين عقد، اگر شرط كرده باشند كه نادم بايد فلان مبلغ را بپردازد تا بتواند معامله را فسخ نمايد اين شرط هم صحيح است اگر آن مبلغ را نپردازد حق فسخ ندارد. 2 - معامله را گفتگو مي‌كنند و فروشنده عوض صيغه، مورد معامله را به قصد فروش تحويل مشتري مي‌دهد و مشتري هم به قصد خريد قبول مي‌كند و يا اينكه مشتري عوض صيغه، پول به قصد خريد مورد معامله تحويل فروشنده مي‌دهد و فروشنده به قصد معامله پول را قبول مي‌كند (و يادداشتي حاكي از آنچه انجام گرفته به نام قولنامه مي‌نويسند) در اين فرض هم معامله صحيح است و اگر شرط كرده باشند كه نادم مبلغي بپردازد اگر بعد از شرط بلافاصله مبني بر همان شرط تحويل انجام بگيرد بايد طبق شرط رفتار نمايند و اگر فاصله بين شرط و تحويل باشد لزوم شرط معلوم نيست و معامله درست است و نادم حق فسخ ندارد. 3 - در مقام معامله فقط گفتگو مي‌كنند و قولنامه را طبق گفتگو مي‌نويسند اما حقيقتا معامله را انجام نمي دهند و در اين صورت هر كدام پشيمان شوند مي‌توانند قولنامه را به هم بزنند ولي بهتر، بلكه احوط است كه عمل شود بر طبق قولنامه .
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست