نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 37
عبدالعزيز است، و حال آنكه در بسياري از روايات تعبير "لايزال" و يا
"متواليا" آمده كه در پيوسته بودن رشته خلافت پيامبر و عدم انقطاع آن
ظهور دارد، و حتي در كتاب مسند احمد و المعجم الكبير[1] به
"لن يزال" تعبير شده كه وضوح دلالتش بر پيوسته بودن خلافت بيشتر
است .
علاوه بر آن، مطابق عموم و يا اطلاق روايت : "هر كس بميرد و امام
زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلي مرده است"[2] در هر زمان امامي
صالح وجود دارد كه شناختن او لازم ميباشد; برخلاف توهم فوق كه
لازمه اش خالي بودن بعضي زمانها از امام و خليفه شايسته و صالح ميباشد.
تطبيق خلفا بر ائمه (ع) از ديدگاه فاضل قندوزي
درباره مقصود پيامبر6 از "خلفاي دوازده گانه" در روايات منقول
از آن حضرت، فاضل قندوزي - كه از بزرگان علماي اهل سنت است -
چنين ميگويد:
"بعضي از محققين گفته اند: احاديث دال بر تعداد خلفاي
پيامبر6 از طرق زيادي نقل شده و مشهور و معروف
ميباشد; و از قرائن زماني و مكاني معلوم ميشود كه مراد
[1] مسند احمد حنبل، ج 5، ص 86 ; و المعجم الكبير، ج 2، ص 215 .
[2] "من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهلية". مضمون اين روايت، از طريق اهل سنت نيز در حد تواتر نقل شده است ; از جمله در كتب ذيل : المعجم الكبير، ج 19، ص 388 ; حلية الاولياء، ابي نعيم، ج 3، ص 224 ; مجمع الزوائد، ابي بكر هيثمي، ج 5، ص 218 ; كنز العمال، ج 1، ص 103 ; مسند احمد حنبل، ج 4، ص 96 ; شرح المقاصد، تفتازاني، ج 5، ص 239، و بسياري از كتب ديگر).
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 37