نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 368
شرايط معيني او را خواهد كشت و اين
حادثه به هيچ وجه قابل تغيير نيست، لازمه اين فرض اين
است كه ترك قتل در اختيار قاتل نبوده و براي وي مقدور
نمي باشد، يعني قاتل مجبور به قتل باشد و با فرض
مجبوريت براي شخص مجبور تكليفي نيست !
و اين تصوري است بي پايه زيرا:
اولا - اين اشكال در حقيقت اشكالي است به عموميت
تعلق قضاي الهي به افعال اختياري انسان (نه به علم امام) و
طبق اين اشكال طايفه معتزله از سني ها ميگويند: تقدير
خداوندي نمي تواند به فعل اختياري انسان متعلق شود،
و انسان مستقلا آفريدگار فعل خودش ميباشد و درنتيجه
انسان خالق افعال خود است و خدا خالق بقيه اشياء!
درحالي كه به نص صريح قرآن كريم و اخبار متواتره از
پيغمبراكرم 6 و ائمه هدي (ع) همه موجودات و حوادث
جهان بدون استثناء متعلق قضا و قدر خداوندي عزاسمه
است . از راه بحث عقلي نيز مطلب روشن و آفتابي است،
اگرچه به واسطه وسعت اطراف آن نمي توانيم آن را در اين
مقاله مختصر بگنجانيم .
آنچه به طور اجمال ميشود گفت اين است كه در جهان
هستي كه آفرينش خداست چيزي جز با مشيت و اذن
خداوندي به وجود نمي آيد، و مشيت خداوندي به افعال
اختياري انساني از راه اراده واختيار تعلق گرفته است ; مثلا
خداوند خواسته است انسان فلان فعل اختياري را از روي
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 368