responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 367

در پاسخ او گفته مي‌شود:

اولا - علم داشتن حضرت علي (ع) به كشته شدن خود را - چنانكه اندكي پيش ذكر شد - ابن ابي الحديد نيز تأييد كرده است و منحصر به شيعه نمي باشد.[1]

ثانيا - پيامبران و اوصياي آنان نيز مادامي كه در بين مردم عادي زندگي مي‌كنند مكلف به ظاهر مي‌باشند، مگر در موارد خاص و استثنائي كه نياز به امري غيرعادي و يا معجزه باشد. و پيامبران نيز فقط در هنگام ضرورت دست به معجزه مي‌زدند. و چون وظيفه اصلي آنان هدايت مي‌باشد و هدايت مربوط به عامه مردم است، لذا اگر برخلاف علل و اسباب ظاهري انجام شود نظم بشري جامعه به هم مي‌خورد و سنت الهي چنين نيست . بنابراين علوم پيامبر6 و ائمه (ع) نسبت به موضوعاتي كه از غير مسير عادي پيدا مي‌كنند تكليف ظاهري آنان را تغيير نمي دهد.

اشكال جبر و پاسخ آن

مرحوم علامه طباطبايي در رساله اي كه در رابطه با علم امام نوشته اند به اشكال جبر و پاسخ آن اشاره كرده و مي‌گويند:

"ممكن است كسي تصور كند كه علم قطعي به حوادث قطعي غيرقابل تغيير، مستلزم جبر است ; مثلا اگر فرض شود كه امام علم داشته باشد كه فلان شخص در فلان وقت و فلان مكان با


[1] شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 7، ص 47 و 48 .
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست