نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 367
در پاسخ او گفته ميشود:
اولا - علم داشتن حضرت علي (ع) به كشته شدن خود را - چنانكه
اندكي پيش ذكر شد - ابن ابي الحديد نيز تأييد كرده است و منحصر به
شيعه نمي باشد.[1]ثانيا - پيامبران و اوصياي آنان نيز مادامي كه در بين مردم عادي
زندگي ميكنند مكلف به ظاهر ميباشند، مگر در موارد خاص و
استثنائي كه نياز به امري غيرعادي و يا معجزه باشد. و پيامبران نيز
فقط در هنگام ضرورت دست به معجزه ميزدند. و چون وظيفه اصلي
آنان هدايت ميباشد و هدايت مربوط به عامه مردم است، لذا اگر
برخلاف علل و اسباب ظاهري انجام شود نظم بشري جامعه به هم
ميخورد و سنت الهي چنين نيست . بنابراين علوم پيامبر6 و ائمه (ع)
نسبت به موضوعاتي كه از غير مسير عادي پيدا ميكنند تكليف
ظاهري آنان را تغيير نمي دهد.
اشكال جبر و پاسخ آن
مرحوم علامه طباطبايي در رساله اي كه در رابطه با علم امام
نوشته اند به اشكال جبر و پاسخ آن اشاره كرده و ميگويند:
"ممكن است كسي تصور كند كه علم قطعي به حوادث
قطعي غيرقابل تغيير، مستلزم جبر است ; مثلا اگر فرض
شود كه امام علم داشته باشد كه فلان شخص در فلان وقت و فلان مكان با
[1] شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 7، ص 47 و 48 .
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 367