responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 365
و مقصود از رسيدن به يقين، يقين به غيب عالم و ملكوت آن است ; چنان كه قرآن در مورد حضرت ابراهيم (ع) فرموده است : (و كذلك نري ابراهيم ملكوت السموات والارض و ليكون من الموقنين)[1] "و ما اين چنين ملكوت و باطن آسمانها و زمين را به ابراهيم نشان داديم تا او از صاحبان يقين گردد".[2]

و اساسا ديدن ملكوت و حقيقت همه اشياء امري است كه خداوند انسانها را به آن ترغيب كرده است، چنانكه مي‌فرمايد: (او لم ينظروا في ملكوت السموات والارض و ما خلق الله من شئ...)[3] "چرا در ملكوت و باطن آسمانها و زمين و هر آنچه خدا خلق كرده است نظر و دقت نمي كنند؟" و امام كسي است كه عالم ملكوت يعني باطن اين عالم به بهترين وجه ممكن براي او منكشف و ظاهر، و مؤيد به تأييد الهي شده باشد.

سپس در ادامه كلام در رابطه با عصمت و لزوم آن براي كسي كه داراي مقام امامت مي‌باشد مي‌گويد:

"و چنين شخصي جز معصوم نمي تواند باشد، زيرا در ذيل آيه : (و اذ ابتلي ابراهيم ربه بكلمات ...) آمده است : (قال و من ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين)[4] "- ابراهيم - گفت : و از ذريه من - كسي به اين مقام مي‌رسد؟ - و خدا گفت : عهد من به ظالمين نمي رسد". در اين آيه امامت به "عهد خداوند" تعبير


[1] سوره انعام، آيه 75 .
[2] تفسير الميزان، ج 1، ص 273 ذيل آيه شريفه 124 سوره بقره .
[3] سوره اعراف، آيه 185 .
[4] سوره بقره، آيه 124 .
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست