نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 364
ضلالتي شود كه علمدار آن، حبيب بن عمار
ميباشد.
سپس مردي از پاي منبر بلند شد و گفت : اي علي به خدا
قسم من دوست تو هستم و من همان حبيب ميباشم .
حضرت به او فرمود: مبادا آن علم را حمل كني ولي قطعا
حمل خواهي كرد و از اين درب مسجد آن را حمل ميكني -
و به باب الفيل اشاره كردند - پس زماني كه ابن زياد، عمربن
سعد را براي جنگ با حسين (ع) فرستاد، خالد را فرمانده و
حبيب را علمدار آن لشكر قرار داد و حبيب، علم را از
باب الفيل مسجد كوفه وارد مسجد نمود."[1]
امامت و زمينه آن از نظر علامه طباطبايي
مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان در رابطه با علت اعطاي
مقام امامت با اشاره به آيه : (و جعلنا منهم ائمة يهدون بأمرنا لما
صبروا و كانوا بآياتنا يوقنون)[2] توضيحاتي دارد كه خلاصه آن چنين
است :
"علت و ملاك اعطاي موهبت امامت يكي صبر در راه خدا،
و ديگري رسيدن به يقين ميباشد; و چون كلمه صبر به طور
مطلق گفته شده، فهميده ميشود كه مقصود صبركردن در
هر چيزي است كه به صبر احتياج دارد (اعم از صبر در
عبادت، معصيت، مصيبت و غير آن).
[1] شرح قوشچي بر تجريدالاعتقاد، ص 378 .
[2] سوره سجده، آيه 24 .
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 364