نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 179
اين روايت را مرحوم مجلسي از علل الشرايع از ماجيلويه از
عمويش و او از برقي و او از پدرش و او از محمد بن سليمان و او از
داود بن نعمان و او از عبدالرحيم قصير از امام باقر(ع) نقل ميكند.
"ماجيلويه" موثق است اما عموي او ناشناخته است . مراد از برقي
هم "احمد بن محمد بن خالد برقي" است كه در "خلاصه" و
"فهرست" و "رجال كشي" گفته شده از افراد ضعيف روايت هاي
زيادي نقل ميكند و به روايات بي سند اعتماد مينمايد، و ابن
غضائري گفته است : اهل قم او را به خاطر كساني كه از آنان روايت نقل
كرده است ملامت كرده اند;[1] و "محمد بن سليمان بصري (يا
ديلمي)" نيز متهم به غلو ميباشد;[3] و "عبدالرحيم قصير"[2] نيز توثيق
نشده است .
بنابراين سند روايت ضعيف و غيرقابل اعتماد است، متن روايت
نيز مخالف رواياتي است كه حضرت مهدي (عج) را در خلق و صفات و
سيره عملي همچون پيامبر اسلام 6 و نيز داراي ويژگي هايي از
پيامبراني چون ابراهيم (ع)، يوسف (ع)، ايوب (ع)، موسي (ع) و عيسي (ع)
توصيف مينمايد.
پيامبر اسلام 6 به نص قرآن مجيد "رحمة للعالمين" بود; چگونه
آخرين خليفه او به جاي رحمت، نقمت براي جهانيان ميباشد؟
علاوه بر اين، پيامبر رحمت در اجراي حدود الهي ميان خويشاوندان
خود و ساير مسلمانان تفاوتي نمي گذاشت ; و اگر عايشه مستحق حد
ميبود به طور قطع پيامبر6 از اجراي آن كوتاهي نمي كرد.
[1] جامع الرواة، ج 1، ص 63 .
[2] منتهي المقال، چاپ قديم، ص 274 .
[3] همان، ص 176 .
نام کتاب : موعود اديان نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 179