نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 83
و عقلا نمي توان آن حق را كه در طول حق جاني و مقدم بر آن است با
رعايت حق جاني ناديده گرفت . اما اين كه مجازات جاني چگونه است
سخن ديگري است كه نيازمند بحث فلسفي پيرامون حق تشريع
ميباشد كه مجال گسترده اي ميطلبد; ولي اجمالا روشن است كه
قصاص نفس چيزي نيست جز توجه به كرامت ذاتي شخص مقتول و
اولياي او. عدالت اقتضا ميكند قاتلي كه از روي عمد، كرامت مقتول و
حق حيات يا عرض او را مراعات نكرده، كرامت او نيز از اين جهت
محترم نباشد; و اسلام به اين حقيقت توجه كرده است . لذا در قرآن
مجيد حق قصاص را براي اولياي مقتول به رسميت شناخته و جايز
دانسته است، و در عين حال راه عفو و گذشت از قاتل را براي اولياي
مقتول باز نموده و فرموده است : (... فمن عفي له من أخيه شئ
فاتباع بالمعروف وأداء اليه باحسان . ذلك تخفيف من ربكم و
رحمة ...) .[1]
تعبير از "ولي دم" به برادر در آيه شريفه براي تحريك روح برادري
و محبت و رأفت در او ميباشد و نشانه آن است كه عفو و گذشت نزد
خداوند بهتر از قصاص ميباشد. در ذيل آيه نيز تبديل قصاص به عفو
و پرداخت ديه، نوعي تخفيف حكم و رحمت الهي دانسته شده
است .
در آيه ديگري در رابطه با عفو و گذشت از مجازات به مثل آمده
است : (جزاء سيئة سيئة مثلها فمن عفي و أصلح فأجره علي
الله .) [2] در اين آيه، عفو و گذشت از مجرم و مرتكب سيئه و