نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 82
"اعتداء" يعني تجاوز از حد، نهي شده است . درحقيقت مقصود از
آيات اين است كه بايد در مقام دفاع در برابر دشمن مقاتل و مهاجم نيز
عدالت را مراعات نمود. و در اين موارد، خشونت تشريع شده - كه
مانند قوه غضبيه انسان ميباشد كه تكوينا در ساختار انسان تعبيه شده
است - بايد تنها در حالت ضرورت و تحت تدبير عقل و شرع اعمال
شود.
[حوزه حقوق بشر و كرامت انسان ]
سؤال 9 - در حقوق بشر اروپايي و به ويژه از جنگ جهاني دوم به اين سو
و با بنيان گذاري ديوان اروپايي حقوق بشر امروزه اين يك اصل پذيرفته شده
حقوق فراملي است كه اعدام و مجازات هاي فيزيكي چون سنگسار، قطع اعضا
و شلاق ناقض اصل كرامت ذاتي انسان و مصداق خشونت ناعادلانه و
شكنجه اند. نظر شما در اين باره چيست ؟
جواب : حقوق بشر و كرامت ذاتي انسان دو اصل مورد احترام و
مقبول اسلام است ولي نبايد حوزه كاربرد آن دو را صرفا در مورد
مجرمين و قاتلين دانست . درست است كه هرقاتل و مجرمي نيز از
آن جهت كه هركدام يك انسان هستند داراي حقوقي ميباشند، اما
نبايد كرامت ذاتي و حقوق مقتول و كسي كه مورد تجاوز و جنايت
واقع شده، و نيز اولياي مقتول قرباني و فراموش شوند. آنها نيز هر كدام
انسان ميباشند كه دراثر جنايت، حق انساني آنها تضييع و پايمال
گرديده است
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 82