نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 78
مسلمان و غيرمسلمان وجود ندارد. و اصولا اگر تفاوت عقيده موجب
تفاوت در اين قبيل از حقوق ميبود ميبايست مسلماني كه ايمانش
قوي تر و كامل تر است از آن حقوق، بيشتر در جامعه برخوردار باشد;
در صورتي كه هيچ كس به اين معنا ملتزم نيست .
[مكاتب مختلف و تزاحم حقوق ]
سؤال 5 - تفسير شما از اين اصل پايه اي حقوق بشر كه هرجا انسان
وسيله اي براي رسيدن به امر يا چيز ديگري (مثلا براي حفظ دين يا نسل يا
عقل قائل به كشتن انسان شدن) تلقي شود، كرامت ذاتي انسان مخدوش شده
است، چيست ؟ آيا در برداشت شما از اسلام چنين اصلي به همين معنايي كه
گفته شد جايي دارد؟
جواب : ترجيح حق اهم بر حق مهم در موارد تزاحم حقوق يك
اصل عقلي و عقلايي است كه تمام انسانها و جوامع - تابع هر دين و
مسلك و مكتبي كه هستند - آن را مورد توجه و عمل قرار ميدهند.
شما ملاحظه كنيد دموكراسي هاي معروف دنيا كه از حقوق بشر و
كرامت ذاتي انسان صحبت ميكنند، چگونه انسان ها را در برابر
موضوعاتي كه به نظرشان اهم است فدا ميكنند، نظير حفظ آب و
خاك و كشور و يا مصالح ملي و امثال اينها، و كسي هم نمي گويد:
كرامت ذاتي انسان مخدوش شده است . پس آنچه مهم است
تشخيص اهم و مهم است، و اين تشخيص تابع جهان بيني، فرهنگ و
يا عرق ملي ميباشد.
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 78