نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 156
در اينجا خداوند به صراحت ميفرمايد زني كه طلاق داده شده در دوران
عده از خانه بيرون نرود، (و شما هم او را بيرون نكنيد.) مگر آنكه به آشكارا
مرتكب كاري زشت شوند، (يعني زناي محصنه كرده يا بكند كه در آن صورت
مرد ميتواند او را از خانه اش اخراج كند.) و براي اين زن حكم سنگسار قائل
نشده و حتي حكم صد ضربه شلاق هم قائل نشده است .
جواب : اولا: در معنا و مقصود از "فاحشه" در آيه اول سوره طلاق
اختلاف است، در بعضي روايات از حضرت امام رضا(ع) نقل شده
است كه فرمودند: مقصود از فاحشه، سوء خلق و اذيت كردن اهل و
بستگان شوهر توسط زن مطلقه است .[1] از حضرت صاحب الامر(عج)
نيز روايت شده كه مقصود، عمل مساحقه است نه زنا.[2]
ثانيا: بر فرض اينكه مقصود زنا باشد و طلاق هم رجعي باشد،
چون طلاق رجعي مانع از صدق احصان نمي باشد پس زناي مرد و زن
در طلاق رجعي، زناي محصن و محصنه ميباشد; اما مقصود از
استثناء در آيه اين است : زن مطلقه رجعي نبايد از خانه اي كه سكونت
داشته خارج شود مگر براي اجراي حد. اين در صورتي است كه زناي
محصنه زن از نظر شرعي هم در محكمه به اثبات رسيده باشد; وگرنه
اگر فقط براي شوهرش ثابت شده باشد بسا بتوان گفت كه مرد حق
دارد او را اخراج كند ولي قطعا حدي بر او جاري نمي شود.