نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 136
و ثانيا: روايات وارده از امامان معصوم (ع) كه در ارتباط با موضوع
و حكم رجم و شرايط آن ميباشد دليل بر اين است كه حكم رجم،
مخصوص به قبل از زمان نزول آيه 2 از سوره نور نبوده و منسوخ نشده
است . علاوه بر اينكه از منابع فقهي، تفسيري و تاريخي شيعه و سني
چنين برمي آيد كه خلفاي پس از پيامبراسلام 6 حتي اميرمؤمنان
علي (ع) حكم رجم را اجرا ميكرده اند.[1] همان گونه كه در منبع مورد
اشاره سابق از مغني ابن قدامه به آن تصريح شده است و شيخ
طوسي (ره) نيز در تفسير تبيان ذيل آيه 2 از سوره نور آورده است
كه : حسن بصري گفته است : "پيامبراكرم 6 زن شوهرداري را كه
زنا كرده بود رجم كرد و عمر ميخواست اين حكم را در آخر قرآن
بنويسد ولي از ترس اين كه مبادا گمان رود آن جزو قرآن است چنين
نكرد." همين مضمون در صحيح بخاري، باب حدود و در مسند
احمد، نقل شده است .[2] مطابق نقل ديگر، عمر از پيامبراكرم 6
خواست تا حكم رجم در قرآن جاي بگيرد و آن حضرت قبول
نكردند.[3] از اين دو نقل معلوم ميشود بعد از اين كه قرآن در زمان
پيامبراكرم 6 به شكل مجموعه اي درآمده بود حكم رجم مطرح
بوده است وگرنه عمر به فكر نوشتن آن در قرآن نمي افتاد. در رابطه با
مطرح بودن حكم رجم و اجراي آن در زمان پيامبراكرم 6
[1] وسائل الشيعة، باب 1 از ابواب حد الزنا، حديث 12 .
[2] مسند احمد، ج 1، ص 23، 28 و 29 .
[3] تفسير ابن كثير، ج 3، ص 261 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 136