responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 350
مسأله قيام مسلحانه عليه حكام ستمگر به بررسي آن خواهيم پرداخت .[1]

اينك بازمي گرديم به شرح بقيه صحيحه عيص بن قاسم، يعني روايت اول باب :

قيام محمد بن عبدالله محض (نفس زكيه)

آنچه باز از اين صحيحه استفاده مي‌شود اين است كه در زمان امام صادق (ع) قيامهايي از طرف برخي از سادات اهل بيت به وقوع مي‌پيوسته و بدان جهت كه مشتمل بر دعوت باطلي بوده و در آن از دستور امام به حق نافرماني مي‌شده مورد تأييد آن حضرت نبوده است، البته ما در اينجا در مقام آن نيستيم كه به صورت دقيق آن قيامها را مشخص كرده و به شناسايي آنها بپردازيم، اما محتمل است كه مراد در اين روايت قيام محمد بن عبدالله محض كه به اسم مهدويت قيام نموده بود باشد; زيرا آنچه از روايات و كتابهاي تاريخ استفاده مي‌گردد اين است كه وي به مهدويت قيام نمود و پدر و برادر و اصحابش وي را به عنوان مهدي معرفي مي‌كردند.[2]

در كتاب ارشاد شيخ مفيد از كتاب مقاتل الطالبيين ابي الفرج اصفهاني مطالبي آمده كه خلاصه آن از اين قرار است :

"بسياري از افراد خانواده بني هاشم كه در بين آنان عبدالله و دو فرزندش محمد و ابراهيم نيز بودند به همراه منصور دوانيقي در محلي به اسم "ابواء" اجتماع نموده بودند، عبدالله رو به ديگران كرد و گفت : شما مي‌دانيد كه فرزند من محمد همان مهدي است، پس بياييد با او بيعت كنيم ; پس همه با او بيعت كردند.

[1] براي اطلاع بيشتر از قيام زيد و سادات بني الحسن و قيام حسين بن علي شهيد فخ و اخبار و روايات مربوط به آنها به كتاب مقاتل الطالبيين و نيز كتاب تحقيقي شخصيت و قيام زيد بن علي نوشته سيد ابوالفضل رضوي اردكاني مراجعه شود.
[2] پس از قيام زيد بن علي (ره) قيامهاي متعددي در مقابل خلفاي بني العباس به وقوع پيوست كه يك سلسله از آن قيامها قيام سادات بني الحسن و از آن جمله قيام محمد بن عبدالله محض بود كه در زمان امام جعفر صادق (ع) به وقوع پيوست . پدر محمد (عبدالله) از سادات محترم زمان خود بود و به خاطر اينكه هم از جانب پدر و هم از جانب مادر نسبش به فاطمه زهرا(س) مي‌رسيد به عبدالله محض معروف بود. پدرش حسن بن علي بن ابي طالب (ع) و مادرش فاطمه دختر امام حسين (ع) بود. البته ما صددرصد چگونگي و حقيقت اين گونه قيامها را نمي دانيم، ولي طبق آنچه از كتابهايي نظير بحارالانوار، ارشاد شيخ مفيد، مقاتل الطالبيين و اعلام الوري به دست مي‌آيد محمد بن عبدالله ادعاي مهدويت داشته و دعوت به نفس مي‌نموده است و به همين جهت قيام او مورد انتقاد و اشكال امام صادق و ساير ائمه (ع) بوده است . (از افاضات معظم له در درس)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 350
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست