responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 327

"اگر كسي از شما بتواند كه خواب نرود و وارد صبح نشود مگر اين كه اطاعت امام و رهبري را به عهده داشته باشد، بايد چنين كند."[1]

41 - باز در همان كتاب آمده است :

"كسي كه بدون امام از دنيا برود به مرگ جاهليت مرده، و كسي كه دست از اطاعت امام بكشد در روز قيامت بدون حجت در صحراي محشر وارد خواهد شد."[2]

42 - باز در همان كتاب آمده است :

"هنگامي كه خداوند براي قوم و ملتي خيري را اراده كرده باشد، از بين آن قوم افراد با حلم و حوصله را حكومت بخشد و آگاهانشان را در مسند قضاوت نشاند و مال و ثروت را به افراد كريم و سخاوتمندشان عطا كند; و هنگامي كه براي قوم و ملتي شري را اراده كرده باشد، افراد سفيه و سبكسر را به حكومت رساند و افراد جاهل را به مسند قضاوت نشاند و اموال را در انحصار اشخاص بخيل و دنياپرست قرار دهد."[3]

43 - از پيامبراكرم 6 روايت شده كه فرمود:

"كار و تلاش يك روز امام عادل در ميان مردم، از عبادت صد يا پنجاه سال عابد برتر است ."[4]

و نمونه هاي ديگري از اخبار و روايات كه تعداد آن در كتب فريقين (شيعه و سني) بسيار زياد است، رواياتي كه از آن ضرورت حكومت و امارت استفاده مي‌شود، و رواياتي كه حكومت را هنگامي كه بر اساس عدالت بوده و ساير شرايط در آن جمع باشد از امور مورد توجه شرع مقدس اسلام برشمرده است .

ما پيش از اين نيز برخي از آيات كه دلالت بر پسنديده بودن دولت و حكومت داشت و آن را از بزرگترين نعمتهاي خداوند بر بندگان صالحش مي‌دانست يادآور شديم، كه مي‌توان به آنها نيز مراجعه نمود.

آنچه گفته شد ده دليل درباره لزوم حكومت و دولت در هر عصر و زمان بود، كه

[1] و فيه ايضا: من استطاع منكم ان لاينام نوما و لا يصبح صبحا الاو عليه امام فليفعل . (همان مدرك ‌64/6، باب 1 از كتاب الامارة، حديث 14855)
[2] و فيه ايضا: من مات بغير امام مات ميتة جاهلية و من نزع يدا من طاعة جاء يوم القيامة لا حجة له . (همان مدرك ‌65/6، باب 1 از كتاب الامارة، حديث 14863)
[3] و فيه ايضا: اذا اراد الله بقوم خيرا ولي عليهم حلماءهم و قضي عليهم علماؤهم و جعل المال في سمحائهم، و اذا اراد الله بقوم شرا ولي عليهم سفهاءهم و قضي بينهم جهالهم و جعل المال في بخلائهم . (همان مدرك ‌7/6، باب 1 از كتاب الامارة، حديث 14595)
[4] و عن النبي 6 قال : لعمل الامام العادل في رعيته يوما واحدا افضل من عبادة العابد في اهله مأة عام او خمسين عاما. (الاموال 13/، باب حق الامام علي الرعية، حديث 14)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست