نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 267
اما ممكن است گفته شود: وجوب امر به معروف و نهي از منكر به اجازه امام
مشروط نيست بلكه وجود آن غالبا به اذن امام و حاكم مشروط است ; چرا كه ضرب
و جرح حاصل نمي گردد مگر بر اساس قدرت . پس لازم است حكومت حقه
تحصيل نموده تا بر اساس آن، قدرت بر اجراي امر به معروف و نهي از منكر منظم و
به دور از هرج و مرج حاصل گردد، و اين نظري است كه بر پايه هاي تحقيق استوار
است . در اين صورت اذن امام شرط وجود است نه شرط وجوب .
از سوي ديگر ادله امر به معروف و نهي از منكر با همه اطلاق و كثرت و مؤيداتي
كه دارد، خود از قويترين دليلها بر ضرورت اقامه دولت حقه اسلامي است ; و به
همين معني اشاره داشت خبر يحياي طويل كه بر اساس مضمون آن مقصود از امر
به معروف و نهي از منكر حاصل نمي گردد مگر با تحصيل قدرت و بسط يد; زيرا هر
امر به معروف و نهي از منكري كه به دنبال آن در صورت تخلف اعمال قدرت
نباشد، غالبا اثري مترتب نيست و شأن خداوند تبارك و تعالي اجل از اين است كه
حكمي را كه خاصيت و اثري بر آن مترتب نيست جعل و تشريع نمايد.
تفصيل اين مباحث بايد در جاي خود مورد بررسي قرار گيرد، و ان شاءالله در
مسأله امر به معروف و نهي از منكر و اداره حسبه در فصل پنجم از بخش ششم
كتاب به تفصيل از اين مباحث سخن خواهيم گفت .
حكومت و تجارت
3 - "... فروشنده بايد مالك جنس بوده و يا از جانب مالك اجازه فروش داشته
باشد، مانند پدر و جد و وكيل و حاكم و شخص مورد اعتماد حاكم ."[1]4 - "... حاكم شخص احتكار كننده را مجبور ميكند كه كالاهاي احتكار شده را به
فروش برساند، اما حاكم براي كالا نرخ مشخص نمي كند، و بعضي گفته اند كه نرخ
آن را حاكم مشخص ميكند، ولي نظر اول درست تر است ."[2]5 - "... و اگر زماني ارزاق عمومي بر مردم تنگ شد و فقط افراد محتكر هستند كه
كالاها را در انبارها انباشته كرده اند، بر سلطان است كه شخص محتكر را نسبت به
فروش كالاهاي مورد احتياج مردم مجبور نمايد."[3]
حكومت و دين (قرض)
6 - "... كسي كه بدهكار است جايز نيست وقت كشي كند و در صورتي كه توان
[1] شرايع 14/2، كتاب التجارة .
[2] شرايع 21/2.
[3] نهاية 374/.
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 267