نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 262
خداست ; و اگر دست او يا چيزي از جوارح و اعضاي او را جدا نمايد، بايد مابه
التفاوت (ارش) آن را به امام بپردازد."[1]16 - در روايت صحيحه ابي ولاد از امام صادق (ع) آمده است كه آن حضرت
فرمود:
"در ميان اهل ذمه درباره جنايتهايي نظير قتل و جراحت كه مرتكب ميشوند،
ديه بر عاقله [2] نيست، بلكه از اموال آنان ديه را دريافت ميدارند; و اگر مال و دارايي
ندارند، موضوع پرداخت ديه به امام مسلمانان بازگشت مينمايد; چرا كه آنان جزيه
خود را به او ميپردازند، همان گونه كه بنده ماليات خود را به آقايش ميپردازد."
آنگاه حضرت فرمود: "و آنان بندگان امام هستند، پس هر يك از آنان اسلام را
پذيرفت آزاد ميشود." [3]17 - ابي بصير ميگويد: از امام صادق (ع) درباره مردي كه شخصي را از روي
عمد كشته آنگاه مبادرت به فرار نموده و امكان دسترسي به وي نيست پرسش
نمودم، حضرت فرمود:
"اگر مال و دارايي دارد ديه از اموال او برداشت ميشود، و اگر ندارد از
نزديكترين خويشان وي - الاقرب فالاقرب - دريافت ميدارند، و اگر داراي
خويشاوند نيست امام آن را پرداخت ميكند; چرا كه خون شخص مسلمان هيچ گاه
پايمال نخواهد شد."
در روايت ديگري علاوه بر اين مضمون آمده كه : "اگر بعدا به وي دسترسي پيدا
شد والي او را ادب نموده و زنداني ميكند."[4]18 - در روايت مرسله يونس از يكي از آن دو [ امام صادق يا امام باقر(ع) ] نقل
شده است كه آن حضرت درباره شخصي كه شخص ديگري را از روي خطا به قتل
[1] اسحاق بن عمار عن ابي عبدالله (ع) قال : قلت : ميت قطع رأسه ؟ قال عليه الدية، قلت : فمن يأخذ ديته ؟ قال : الامام، هذ الله . و ان قطعت يمينه او شئ من جوارحه فعليه الارش للامام . (وسائل 19 / 248، باب 24 از ابواب ديات الاعضاء، حديث 3)
[2] در اصطلاح فقهي "عاقله" به مجموع خويشان قاتل ميگويند كه در موارد خاص بايد با همياري يكديگر ديه مقتول را بپردازند. (مقرر)
[3] صحيحة ابي ولاد عن ابي عبدالله (ع) قال : ليس فيما بين اهل الذمة معاقلة فيما يجنون من قتل او جراحة، انما يؤخذ ذلك من اموالهم، فان لم يكن لهم مال رجعت الجناية علي امام المسلمين ; لانهم يؤدون اليه الجزية، كما يؤدي العبد الضريبة الي سيده . قال : وهم مماليك للامام فمن اسلم منهم فهوحر. (وسائل 19 / 300، باب 1 از ابواب العاقلة، حديث 1)
[4] خبر ابي بصير قال : سألت اباعبدالله (ع) عن رجل قتل رجلا متعمدا ثم هرب القاتل فلم يقدر عليه، قال : ان كان له مال اخذت الدية من ماله و الافمن الاقرب فالاقرب، و ان لم يكن له قرابة اداه الامام ; فانه لايبطل دم امري مسلم . و في رواية اخري : "ثم للوالي بعد ادبه و حبسه". (وسائل 19 / 302 - 303، باب 4 از ابواب العاقلة، حديث 1 و 2)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 262