responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 234
آنان مسلط شده و پراكندگي و تفرقه را براي آنان به ارمغان آورده اند، و به گونه اي كه خود مسلمانان نيز متوجه نيستند آنان را به انواع استضعافها مبتلا نموده اند. بار خدايا رشته كفار را از هم گسسته، جمعشان را متفرق و خدعه و مكرشان را به خودشان بازگردان، و مسلمانان را از خواب طولاني غفلت بيدار بفرما! آمين يا رب العالمين .

ضرورت ايجاد تشكل و كسب آمادگي براي دفاع

البته اين نكته را همواره بايد در نظر داشت كه دفاع امكان پذير نيست و نتيجه مطلوب از آن به دست نمي آيد مگر با كسب آمادگي و تهيه مقدمات و مجهز شدن به سلاح روز و تمرين و كسب تجربه براي استفاده از آن، كه [ به عنوان مقدمه واجب ] اينها نيز واجب و لازم است .

خداوند تبارك و تعالي در قرآن كريم مي‌فرمايد: (و اعدوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخيل ترهبون به عدوالله و عدوكم [1] براي مبارزه با دشمنان آنچه در توان داريد از نيرو و از سواره نظام آماده كنيد كه با آن، دشمن خدا و دشمن خود را به هراس افكنيد.)

البته در برخي موارد دفاع از اسلام ميسر نمي شود مگر با تقسيم كار و ايجاد سازمان و تشكيلات ولو به صورت مخفي، كه بي ترديد در اين مرحله دفاع متوقف است به برگزيدن يك رهبر عالم عادل آگاه به امور و مسائل كه همه از وي اطاعت و پيروي نمايند، تا خداوند با تأييدات و نصرت خويش آنان را ياري نمايد; چنانكه بيشتر انقلابهاي پيروز جهان اين گونه بوده است .

در قرآن كريم نيز بدين ضرورت اشاره شده، آنجا كه آمده است : (بني اسرائيل به پيامبرشان گفتند: براي ما فرمانروايي قرار ده تا همراه با وي در راه خدا مبارزه كنيم ... پس خداوند طالوت را به عنوان فرمانرواي آنان مبعوث فرمود).[2]

از اين آيه به خوبي استفاده مي‌شود كه مبارزه و قتال متوقف بر وجود رهبري است كه افراد و امكانات پراكنده را در جهت مبارزه گردآوري و متشكل نمايد، كه در اين صورت به وي امام نيز گفته مي‌شود.[3]

[1] انفال (8): 60.
[2] (اذ قالو النبي لهم ابعث لنا ملكا نقاتل في سبيل الله ...و قال لهم نبيهم ان الله قد بعث لكم طالوت ملكا.) [بقره (2): 246 و 247].
[3] ما اكنون در شرايطي به سر مي‌بريم كه مسلمانها در مقابل هجوم كشورهاي استعمارگر در حالت دفاعي هستند. مسلمانان فلسطين و افغانستان و لبنان الان گرفتار جنگ دفاعي هستند. پس بر همه مسلمين در همه كشورهاي اسلامي واجب است كه از آنها حمايت كنند. اين ديگر توقف بر ظهور حضرت حجت (عج) ندارد. متأسفانه عده اي به طور مرتب مي‌گويند: بايد منتظر باشيم تا امام معصوم (ع) يعني حضرت حجت بيايند و كارها را درست كنند; و با اين طرز فكر كم كم جهاد ابتدايي را با جهاد دفاعي مخلوط كرده اند. همان اول كه اسرائيل به لبنان حمله كرد بسياري از آقايان به مردم گفتند: كار نداشته باشيد! اسرائيل تا اعماق لبنان پيش آمد و جناياتش را انجام داد اما باز هم چهار تا بچه مسلمان باغيرت كارهايي انجام دادند و اسرائيل را مجبور به عقب نشيني كردند. آيا فلسطين از كشورهاي اسلامي و بيت المقدس از مساجدالله نيست و نبايد براي دفاع از آن مسلمانان را آماده نمود؟ آيا اسرائيل فتنه نيست ؟ و طبق دستور قرآن نبايد براي رفع فتنه مبارزه كرد؟ آيا دستور رفع فتنه مختص صدر اسلام و زمان حضور امام معصوم است و در زمان غيبت، فتنه و فتنه گري كفار اشكال ندارد؟ آيا اين منطق با اسلام سازگار است ؟ كدام جمعيت جز روحانيت رسالت دارد زمينه هاي فكري اين گونه مسائل را براي مردم بازگو نمايد؟ اگر ما نمي توانيم اسلحه به دست بگيريم و از كشورهاي اسلامي دفاع كنيم، حداقل بايد مسائل جهاد دفاعي را براي مردم تشريح نماييم و آنها را تشويق كنيم كه به عنوان مقدمه واجب، آموزشهاي نظامي را فرا بگيرند و خود را براي دفاع از كشورهاي اسلامي كه در معرض تهاجم استعمارگران است و براي نبرد با اسرائيل جنايتكار كه آرزوي حكومت نيل تا فرات را در سر مي‌پروراند آماده نمايند. (از افاضات معظم له در درس)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 234
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست