نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 210
زكات و انفال نداشتند، پس به طور قطع غرض آن حضرت (ع) اين بوده كه احكام
خمس و زكات و انفال و اراضي را به حسب تشريع اولي اسلام بيان دارند (نه به
حسب شرايط موجود).
خلاصه كلام اينكه :
نفس تشريع احكام اسلام بدين صورت بزرگترين دليل بر اين است كه حكومت
و ولايت سنگ بناي شريعت اسلامي است .
حكومت و حج
حج كنگره عظيم جهان اسلام
در تشريع فريضه حج در شريعت مقدس اسلام بدون ترديد جهت سياسي،
اجتماعي و حتي اقتصادي منظور بوده است . خداوند تبارك و تعالي ميفرمايد:
(جعل الله الكعبة البيت الحرام قياما للناس [1] خداوند كعبه - خانه مورد احترام - را
وسيله اي براي قوام و قيام مردم قرار داد.)
مفردات راغب در تبيين معني "قياما للناس" مينويسد:
"قيام و قوام اسم است براي چيزي كه اشياي ديگر توسط آن قوام و قيام
مييابند."[2]
طبق اين معني مقتضاي آيه شريفه اين است كه مردم در امور دنيايي و آخرتي
خود به وسيله خانه خدا كعبه قوام و پابرجايي مييابند; چنانكه در آيه اي ديگر
همين تعبير را درباره مال و دارايي به كار برده، آنجا كه ميفرمايد: (و لا تؤتوا
السفهاء اموالكم التي جعل الله لكم قياما[3] اموال خويش را كه خداوند قيام شما را به
آن قرار داده، در اختيار افراد نادان و سفيه قرار ندهيد.)
از اين نكته [ ذكر كلمه قيام ] استفاده ميشود كه غرض و فلسفه تشريع حج در
دين مبين اسلام، فقط انجام اعمال ظاهري و صوري نيست ; زيرا در آن صورت قوام
و قيامي بر آن مترتب نمي شود; بلكه هدف از تشريع آن، اجتماع مسلمانان توانمند
و متمكن از سراسر شهرها و كشورهاي اسلامي در يك نقطه معين و آشنايي و تفاهم
آنان با يكديگر است، تا در سايه اين تعاون و تفاهم با يكديگر همكاري و همياري
نموده و روابط سياسي و اقتصادي و فرهنگي برقرار نمايند.
پس بر اين اساس حج براي مسلمانان يك كنگره عظيم جهاني است كه هر ساله