نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 65
بنابراين خداوند در كارهايش غرض دارد به گونه اي كه
ميتوانيم بگوييم : اگر غرض نداشت خلقتي نداشت ; و از بودن و
وجود موجودات پي ميبريم به اين كه غرض و غايتي در بين
هست .
غرض خداوند از خلقت
اكنون ميتوان پرسيد غرض خداوند از خلقت انسان چيست ؟
ميگوييم : هيچ غرض و غايتي جز ذات حق تعالي نمي تواند و
ممكن نيست غرض و غايت نهايي خداوند در خلقت عالم و
از جمله انسان باشد; چون هر غرض و غايتي سواي ذات كامل الهي
سزاوار او نيست و مستلزم وجود نقص در ذات خداوند است و
پيشتر پذيرفتيم كه خداوند ناقص نيست، وگرنه خدا نيست . خدا
همان گونه كه مبدأ المبادي است، غاية الغايات نيز ميباشد و
حديث قدسي : "يابن آدم خلقت الاشياء لاجلك و خلقتك لاجلي"
اشاره به همين حقيقت است . معناي خلقت بني آدم براي خداوند كه
در اين حديث آمده همان رسيدن انسان است به كمال مطلق كه
خداوند ميباشد و "غاية الغايات" بودن خداوند نيز به همين معنا
است .[1]
بنابراين نظر نويسنده كه در نقد دليل حكمت ميگويد: "اما اين
[1] الجواهر السنية، ص 360، چاپ مكتبه مفيد، قم، شيخ حر عاملي .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 65