نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 63
قاعده لطف تقريرهاي گوناگوني دارد كه بعضا قابل نقد و اشكال
ميباشد و بعضي از آنها محكم و غير قابل اشكال است، اما نويسنده
توجهي به آنها نكرده است . از جمله آنها تقريري است كه مرحوم
خواجه نصيرالدين طوسي در كتاب "تجريد" دارد و ميفرمايد:
"اللطف واجب لتحصيل الغرض به";[1] يعني لطف بر خداوند
واجب است (ارسال رسل) زيرا غرض او با لطف او حاصل
ميشود.
اين استدلال بر مقدماتي استوار است :
الف - اين كه خدايي هست . اين مقدمه در جاي خود ثابت شده
است و نويسنده نيز در كلمات خود آن را قبول كرده است .
ب - موجودات عالم و ازجمله انسان مخلوق خداوند هستند،
و وجود خالق و مؤثري ديگر در عالم هستي محال است ; زيرا به
معناي پذيرش محدوديت براي خداوند است، و خداي محدود،
نيازمند است و نيازمند، خدا نيست ; خداوند غني بالذات و
علة العلل است .
ج - خداوند از آفرينش موجودات و ازجمله انسان، غرض و
هدفي دارد و منظور از غرض و هدف، مقصد نهايي و غايتي است
كه خالق براي مخلوقاتش دارد.