نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 43
تلقي معارف به وسيله وحي و اين كه هركدام از پيامبران همزمان در
بخشي از معارف بالاستقلال آن را تلقي كند در مورد
پيامبر اسلام 6 فرض معقولي نمي باشد، زيرا با وجود
پيامبر اسلام 6 كه صلاحيت و لياقت دريافت كل معارف دين را
پيدا كرده است چه نيازي به پيامبر ديگري ميباشد كه مثلا در يك
بخش از معارف صلاحيت دارد. و صلاحيت و لياقت قراردادي و
اعتباري نيست تا گفته شود: با وجود شخص كامل و لايق تلقي تمام
بخشهاي دين، تلقي بخشي از دين به ديگري واگذار شود. پس با
فرض تعدد پيامبران در يك زمان، راهي جز اين كه يكي مستقل و
اصل باشد و ديگران فرع و تابع وجود ندارد و طبعا آن كه اصل
است اكمل ميباشد.
و سر اين كه در بعضي روايات آمده است : اگر در يك زمان دو
امام باشد يكي از آنها ساكت و صامت ميباشد،[1] همين است ; يعني
در يك زمان دو حجت مستقل صحيح نمي باشد. علاوه بر اين كه در
امر هدايت مردم نيز آثار منفي خواهد داشت .
و نيز از همين جهت است كه پيامبراكرم 6 به حضرت امير(ع)
فرمود: هر آنچه را من ميشنوم تو نيز ميشنوي و هر آنچه را من
ميبينم تو نيز ميبيني جز اين كه تو پيامبر نيستي و وزير من هستي .[2]
[1] اصول كافي، ج 1، ص 178، حديث 1 .
[2] نهج البلاغه صبحي صالح، خطبه 192 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 43