نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 42
شهادت قطعي تاريخ، زمان تشريع اسلام بعد از اديان آسماني ديگر
بوده است و لذا پيامبر اسلام 6 همواره طرفداران ساير اديان الهي
پيشين را دعوت به اسلام نموده اند، و اگر اسلام نسبت به آنها
مساوي و يا در درجه پايين باشد ترجيح بلامرجح و يا ترجيح
مرجوح بر راجح ميباشد، و اين معنا علاوه بر اين كه عقلا
غيرممكن است برخلاف حكمت الهي ميباشد.
و دليل اين كه آورنده دين اكمل بايد اكمل بوده و منحصر به يك
فرد باشد اين است كه در فرض تعدد، يا همگي مستقل ميباشند
يعني بالاستقلال دين اسلام را توسط وحي از خداوند تلقي ميكنند
و يا يكي مستقل و اصل است و ديگران فرع و غيرمستقل ; در
صورت دوم، لامحاله آن كه مستقل و اصل است، اكمل است . و در
صورت اول، لازمه مستقل بودن هركدام اين است كه ظرفيت
هركدام تام و قابل دريافت تمام دين ميباشد و ديگر نقصي و نيازي
به ديگري ندارد. پس بعد از تلقي تمام دين توسط يك پيامبر، تلقي
دوم همان دين توسط پيامبري ديگر گزاف ميباشد، و كار گزاف از
خداوند حكيم محال است .
علاوه بر اين كه در صورت تساوي همگي در كمال و
صلاحيتهاي لازم، ترجيح هر كدام بر ديگري در تلقي وحي ترجيح
بلامرجح است . و فرض تلقي وحي همگي در زمان واحد بدون
تقديم و تأخير، گزاف و بدون دليل ميباشد. و فرض تجزيه در
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 42