نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 23
نمايد. معتزله و شيعه جزو اين گروه هستند. هرچند درباره معناي
خوبي و بدي نيز اختلاف عميقي بين اين گروه وجود دارد كه از
موضوع اين نوشتار خارج است . اما اجمالا براي حسن سه معنا ذكر
كرده اند:
1 - آنچه ملايم طبع است .
2 - آنچه صفت كمال است .
3 - آنچه متعلق مدح است .[1]
و فارغ از اين كه مقصود اشاعره از نفس حسن و قبح عقلي و
عجز عقل از درك آنها كداميك از معاني مذكور است، يادآور
ميشويم كه آنچه در اينجا - يعني بحث ضرورت نبوت از راه
حكمت خداوند - مناسب است، همان معناي دوم است يعني صفت
كمال ; زيرا گفته شد كه مقصود از هدفي كه انسان براي آن خلق شده
است، رسيدن او به كمال است و مقصود از كمال، فقط كمال
جسماني و مادي نيست، بلكه كمال مادي و معنوي است ; چرا كه
انسان مركب از جسم و روح است . و نويسنده مدعي است كه عقل
انسان به تنهايي آن را درك ميكند و نيازي به وحي ندارد.
از اين رو در پاسخ او متذكر ميشويم : درك اين كه چه چيزهايي
كمال حقيقي و معنوي است - به اين معنا كه در آخرت براي انسان،
كمال و موجب سعادت است - متوقف بر شناخت چند چيز است ;
[1] ر.ك : كشاف اصطلاحات الفنون، ج 1، ص 666 به بعد.
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 23