responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 216
(لا تأخذه سنة و لا نوم ) [1] يعني : "خدا نه چرت مي‌زند و نه خواب بر او غلبه مي‌كند." "ظلامة" - با ضمه - چيزي است كه ظالم از مظلوم گرفته و او در صدد پس گرفتن آن است ; اشاره به فدك دارد.

در اينجا حضرت خطاب به انصار مي‌فرمايند: چرا چرتتان برده و از ظلمي كه به من وارد شده است چشم برهم گذاشته ايد؟ ابوبكر و عمر هر كاري بخواهند مي‌كنند و شما هيچ نمي گوييد و خودتان را به خواب زده ايد؟!
(أما كان رسول الله 6 أبي يقول : "المرء يحفظ في ولده"؟)

(آيا پدرم رسول خدا6 نمي فرمود: "[حرمت ] هر مردي در [احترام به ] اولادش حفظ مي‌شود"؟)

يعني : اگر مي‌خواهيد حرمت و موقعيت آن شخصي كه فوت كرده است محفوظ باشد به اولاد او احترام كنيد، حرمت فرزندانش را رعايت كنيد; زيرا اولاد، يادگاران او هستند; و اگر شما بخواهيد به پيامبر6 احترام كنيد، بايد حرمت اولاد او را نگاه داريد، از حقوق اهل بيتش دفاع كنيد; و لذا ما دستور داريم به سادات احترام كنيم، چون آنان اولاد پيامبر6 هستند و احترام گذاشتن ما در حقيقت احترام به پيامبر6 است .[2]

[1] سوره بقره (2)، آيه 255 .
[2] همان گونه كه بيان شد احترام به سادات لازم است و بايد حرمت ايشان محفوظ باشد، اما اين بدان معنا نيست كه سادات از لحاظ حقوقي با ديگر افراد جامعه فرق داشته و داراي برتري خاصي باشند; چرا كه طبق احكام اسلام، همه افراد جامعه اسلامي از لحاظ حقوقي برابر و مساوي مي‌باشند. و نيز احترام به سادات به اين معنا نيست كه ايشان نزد خداي متعال داراي قرب و منزلت بيشتري هستند، چرا كه به فرموده قرآن كريم : (ان أكرمكم عند الله أتقيكم ) و به فرموده رسول خدا6 : سيد قريشي بر سياه حبشي هيچ شرافتي ندارد مگر به تقواي الهي . آري، سادات يادگاران و فرزندان پيامبر6 هستند و از آن جهت كه يك نوع پيوند نسبي با آن حضرت دارند و به فرموده پيامبراكرم 6 : "المرء يحفظ في ولده" بايد به آنان احترام گذاشت و حريم ايشان را نگاه داشت، چرا كه احترام به فرزند در حقيقت تكريم پدر است .
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست