responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 197
همگي مشمول اين آيه مي‌باشند; پس چرا آنان به روايتي كه بر خلاف مفاد عموم آيه است تمسك مي‌كنند؟
(4) (و قال : يوصيكم الله في أولادكم للذكر مثل حظ الا نثيين ) [1]

(و فرموده است : "و سفارش مي‌كند خدا شما را درباره فرزندانتان، براي پسر همانند سهم دو دختر باشد".)

اين آيه نيز به طور عموم، مسأله ارث و سهم دختر و پسر را معين مي‌كند.
(5) (و قال : ان ترك خيرا الوصية للوالدين و الاقربين بالمعروف حقا علي المتقين ) [2]

(و نيز خداي متعال فرموده : "[كسي كه آثار مرگ را در خود ديد] اگر مالي برجاي نهاده، بايد نسبت به والدين و ديگر نزديكان خود به آنچه معروف [و تكليف ] است وصيت كند، و اين حقي براي پرهيزكاران است".)[3]
(و زعمتم أن لا حظوة لي و لا ارث من أبي و لا رحم بيننا) [4]

(و گمان كرده ايد كه بهره اي براي من نيست و نه ارثي از پدرم، و بين ما هيچ خويشاوندي وجود ندارد؟!)

[1] سوره نساء (4)، آيه 11 .
[2] سوره بقره (2)، آيه 180 .
[3] مفاد اين آيه نيز والدين و تمام بستگان ميت را به طور كلي نسبت به اموال او كه به "خير" تعبير شده است تا حدودي ذي حق دانسته است ; هرچند به نظر بعضي از مفسران، آيات ارث ناسخ اين آيه اند، ولي به هر حال بر اساس آيه فوق حضرت زهرا(س) كه قطعا از اقربا و بستگان پيامبر6 مي‌باشند خود را نسبت به اموال پيامبر ذي حق مي‌دانند، خواه عنوان ارث بر آن گفته شود يا نه .
[4] احتمال دارد كه جمله "لا حظوة لي" به آيه (للذكر مثل حظ الانثيين )، و "لا ارث من أبي" به آيه (ان ترك خيرا ...) بازگردد، و جمله "لا رحم بيننا" به آيه (و اولوا الارحام بعضهم أولي ببعض) مربوط شود.
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست