نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 193
ارث پدر محروم است يا اين كه مثلا انبياء استثناء هستند; بلكه بعضي
آيات دلالت دارد كه انبياء هم مانند مردم ديگر براي فرزندان خود ارث
باقي ميگذارند.
(بلي قد تجلي لكم كالشمس الضاحية أني ابنته )
(آري، براي شما همچون خورشيد نوردهنده روشن است كه من دختر
پيامبر6 هستم .)
چرا مرا از ارث محروم كرده ايد؟ اين كار با آيات قرآن مخالف است ;
زيرا عموم آيات ارث، دختر را نيز شامل ميشود و همه ميدانند كه من
دختر پيامبرم .
(أيها المسلمون ، أ أغلب علي [ارثي ] ارثيه ؟)
(اي مسلمانان ! آيا من بر ارثم مغلوب شوم ؟)
"هاء" در "ارثيه" هاء سكت [1] است، و در قرآن هم كلمه
(كتابيه) [3] و (حسابيه) [2] وارد شده كه در آنها نيز هاء
سكت به آخر كلمه ملحق شده است .
(يابن أبي قحافة ! أفي كتاب الله أن ترث أباك و لا أرث أبي ؟!)
(اي پسر ابي قحافه [خطاب به ابوبكر] آيا در كتاب خدا هست كه تو از پدرت
[1] "سكت" از "سكوت" است، و هنگامي كه ميخواهند كلمه اي را از كلمه بعد جدا كنند به آخر كلمه اول "هاء سكت" اضافه ميكنند; در بعضي موارد در حال وقف، الحاق "هاء سكت" لازم و در مواردي جايز است ; اگر يك حرف اضافه مثل "ياء" در آخر كلمه اي باشد نظير "ارثي" - در متن خطبه - آوردن "هاء" براي وقف جايز ميباشد.
[2] سوره حاقه (69)، آيات 19 و 25 .
[3] سوره حاقه (69)، آيات 20 و 26 .
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 193