responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 266

از قرآن و روايات هم به طور اجمال استفاده مي‌شود كه هفت آسمان هست،[1] و تفصيل آن روشن نيست و كلمه السماء به معناي بالا است، يعني هفت قسمت بالا كه اينها بالا قرار گرفتند، و لذا قرآن مي‌گويد: (و انزلنا من السماء ماء طهورا)[2] يعني ما نازل كرديم از بالا آب پاكي را، پس در نتيجه به قسمت بالا مي‌گويند "سماء" حالا سماء چگونه است و از چه ماده اي است آيا مثل همين ماده زمين است يا طور ديگر، نمي توانيم نظر بدهيم .

"جعل سفلاهن موجا مكفوفا"

(پايين ترين آسمانها را موج محدود و ثابتي قرار داد.)

اين آسمان به صورت موج به نظر ثابت مي‌آيد، يعني آسمان پايين در چشم ما مثل موج ثابت مي‌آيد، "موجا مكفوفا" يعني جلويش گرفته شده، به صورت موج هست اما محدود است، طوري نيست كه تا ابد برود، به صورت يك موجي كه مكفوف است، يعني بازداشته شده از اين كه حركت كند و برود تا متلاشي شود.

"و علياهن سقفا محفوظا"

(و بالاترين آنها يك سقف محفوظي است .)

حالا سقف مثل همين سقفهاي ما كه هيچ سوراخ نداشته باشد هست ؟ اگر فرضا كهكشان مانندي هم باشد از پايين به صورت يك سقفي به چشم مي‌آيد.

(و السقف المرفوع)[3] كه در قرآن دارد، يعني سقف بالا كه نمي دانيم به چه شكل است ; علم هم نتوانسته اينها را نفي يا اثبات كند. چيزي را كه علم ثابت كرده

[1] اين مطلب در بيشتر تفاسير، كتب روايي و شرحهاي نهج البلاغه آمده است ; و براي نمونه مي‌توان به منهاج البراعة، ج 1، ص 402; نور الثقلين، ج 5، ص 365 - 366; و مجمع البيان، ج 5 (9 - 10)، ص 310 رجوع كرد.
[2] سوره فرقان، آيه 48
[3] سوره طور، آيه 5
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست