نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 69
(مسأله 142) كسي كه وظيفه اش حج تمتع است در حال اختيار
و وسعت وقت نمي تواند به حج افراد يا به حج قران عدول نمايد. ولي
اگر پس از احرام براي عمره تمتع احساس كرد كه وقت عمره تنگ
شده به گونه اي كه اگر بخواهد اعمال عمره را بجا آورد از وقوف به
عرفات كه اولين ركن حج است باز ميماند، در اين صورت نيت عمره
خود را به نيت حج افراد تبديل كند و خوب است احرام را نيز تجديد
نمايد و پس از اتمام حج افراد يك عمره مفرده بجا آورد; و در اين
صورت حج تمتع از عهده او ساقط ميگردد.
و اگر پيش از احرام به قصد عمره تمتع احساس كرد كه وقت تنگ
شده بنابر احتياط به قصد احرام حج افراد احرام ببندد و عمره مفرده
را نيز بجا آورد; ولي اكتفا به آن محل اشكال است . پس اگر استطاعت
او باقي ماند يا اينكه از سابق حج بر او واجب و ثابت شده بنابر
احتياط واجب در سال بعد حج تمتع را بجا آورد.
همچنين اگر در وسعت وقت به قصد احرام عمره تمتع احرام ببندد
ولي عمدا اعمال عمره را تأخير اندازد تا اينكه وقت تنگ شود به
نحوي كه انجام عمره موجب فوت حج ميشود، در اين صورت نيز
بنابراحتياط به حج افراد عدول كند و بنابر احتياط احرام را نيز تجديد
نمايد; ولي اكتفا به آن محل اشكال است .
(مسأله 143) اگر زن در حال احرام در ميقات حائض يا نفساء
باشد و اطمينان دارد براي طواف پاك ميشود، در همان حال به قصد
احرام عمره تمتع احرام ببندد ولي صبر كند; پس اگر پيش از احرام
حج پاك شد عمره تمتع را انجام دهد; و اگر پاك نشد و احساس كرد
وقت تنگ شده و اگر بماند از وقوف به عرفات باز ميماند، در اين
صورت نيت خود را به نيت حج افراد
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 69