نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 64
كه بايد اول عمره و بعد حج به ترتيب در يك سال در ماههاي حج بجا
آورده شوند; ولي در حج افراد و حج قران، عمره كاملا از حج
جداست و هر كدام عمل مستقل ميباشد.
در حج تمتع در روز عيد قربان در مني قرباني واجب است و از
اعمال آن ميباشد و هر كس متمكن نباشد بايد به جاي آن روزه
بگيرد; و در حج قران قرباني از ابتدا مقرون با احرام است و بايد تا روز
عيد در مني همراه باشد; ولي در حج افراد اصلا قرباني واجب نيست .
(مسأله 131) آنچه در مسأله پيش گفته شد مربوط به
حجة الاسلام است ; اما در حج استحبابي - همه افراد چه اهل مكه و
اطراف آن، و چه اهالي شهرهاي دور - بين اقسام سه گانه حج مخيرند،
هر چند حج تمتع افضل است . و در حجي كه به واسطه نذر و مانند آن
يا به اجاره واجب شده است، ملاك كيفيت نذر و اجاره است . و حجي
كه به سبب فاسد كردن حج سابق واجب شده بايد مطابق حج سابق
فاسد شده انجام شود.
(مسأله 132) كسي كه از شهرهاي دور بوده و به مكه معظمه
آمده و در آنجا مجاور شده ولي قصد ماندن دائم ندارد پس تا دو سال
وظيفه او حج تمتع است، و بعد از دو سال بنابر مشهور اگر اقامتش در
مكه بعد از استطاعت و وجوب حج بوده بايد حج تمتع بجا آورد;
همچنين است اگر پيش از اقامت دو سال در مكه استطاعت پيدا كرد و
ميتوانست پيش از گذشتن دو سال آن را بجا آورد. ولي احوط جمع
بين دو وظيفه است بدين گونه كه عمل را به قصد آنچه بر عهده اوست
از تمتع و افراد انجام دهد.
اما اگر بعد از اقامت دو سال در مكه مستطيع شد بايد حج افراد يا
حج قران بجا آورد. و اگر كسي از شهرهاي دور به مكه آمده و در آنجا
مستطيع شده و قصد ماندن كرده و در آنجا به قدري مانده
نام کتاب : احكام و مناسك حج نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 64