responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نورى از ملكوت، زندگانى آيتاللّه العظمى گلپايگانى نویسنده : مهدى لطفى    جلد : 1  صفحه : 391

امام عليه السّلام آنگاه مى‌فرمايد: تا ظهور حضرت بقية اللّه اينان باقى مى‌مانند. حالا خواستم بشارت بدهم به شما بر فرض اينكه در اين جمع همه ما مصداق اين فرمايش حضرت نباشيم، ولى حتما بين ما مصداق روايت وجود دارد كه الان هم آماده مى‌باشند براى اقامه حجّت. ببينيد چقدر اين روايت بشارت است از سوى امام عليه السّلام بر ما كه اين «اهل»، حجت را بر خلايق تمام مى‌كنند به حدى كه: «و لو لا ذلك لساخت الارض باهلها.» اگر اين چنين نبود و در قم اقامه‌كنندگان حجت بر مردم نبودند، زمين اهلش را فرود مى‌برد.

از اين نكته مى‌توانيم استفاده كنيم كه: از اهل قم، در گذشته و حال و در آينده كسانى بودند، هستند و خواهند بود كه اين حجّت را تمام كنند و باقى مى‌ماند اثرات اقامه حجّت آنها تا زمان ظهور، كه هم فروع و هم اصول دين را بر مردم عرضه مى‌دارند.

در اين بحث و اين قسمت مى‌خواهم سفارشى هم داشته باشم جهت آمادگى آقايان.

امروز سؤالاتى از بلاد براى ما مى‌رسد كه بيشتر آنها از اصول دين است، در صورتى كه قبلا از مراجع محترم غالبا از فروع دين استفسار و سؤال مى‌شد، حالا مثل اينكه به عكس عمل مى‌شود، در گذشته گويا اصول دين نزد مردم خوب تبليغ مى‌شده و مسلّم بوده بر آنها و چون از طرفى پراكندگى و تشتّت هم نبوده، همه ضمن اشتغال به اعمال و فروع دين، ابهامات خويش را سؤال مى‌كردند، ولى سؤالات مردم- كه امروزه براى ما مى‌رسد- خيلى ابتدايى و ساده است، اين معلوم مى‌كند كه سؤال‌كنندگان دستشان از يافتن پاسخ به سؤالاتشان- كه اغلب از باب اصول دين است- كوتاه است. از اين جهت به آقايان سفارش مى‌كنم: اگر ان شاء اللّه ما و شما مصداق اين روايت و «اهل» باشيم، مكلّف هستيم كه اصول و فروع دين را توأما براى مردم تشريح كرده و بگوييم. مخصوصا در ايّامى كه مدت دو ماه نيم تا سه ماه حوزه‌ها تعطيل است و آقايان به بلاد ديگر تشريف مى‌برند، خوب است كه در اين مدّت جلساتى ترتيب بدهيد، خصوصا براى فرهنگيان- كه آنها هم طى اين مدت تعطيل مى‌باشند.

مهمّ اين است كه در فرهنگ، اهميتى به امور دينى نمى‌دهند و امور دينى را سبك مى‌شمارند، به دليل اينكه اين قشر تأثيرگذار، از اصول دين غافل هستند و براى اينان مسائل و امور دينى گفته نمى‌شود و اگر هم گفته شده به قدر كافى و وافى و حدّ كفايت‌

نام کتاب : نورى از ملكوت، زندگانى آيتاللّه العظمى گلپايگانى نویسنده : مهدى لطفى    جلد : 1  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست