responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : گلپايگانى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 114

بعد از آن كه فهميد استحاضه او كدام يك از آن سه قسم است كارهايى را كه براى آن قسم دستور داده شده انجام دهد، ولى اگر بداند تا وقتى كه مى‌خواهد نماز بخوانداستحاضه او تغيير نمى‌كند پيش از داخل شدن وقت هم مى‌تواند خود را وارسى نمايد.

مسأله 402- زن مستحاضه اگر پيش از آن كه خود را وارسى كند مشغول نماز شود، چنانچه قصد قربت داشته و به وظيفه خود عمل كرده مثلا استحاضه‌اش قليله بوده و به وظيفه استحاضه قليله عمل نموده، نماز او صحيح است و اگر قصد قربت نداشته يا عمل او مطابق وظيفه‌اش نبوده مثل آن‌كه استحاضه او متوسطه بوده و به وظيفه قليله رفتار كرده، نماز او باطل است.

مسأله 403- زن مستحاضه اگر نتواند خود را وارسى نمايد، بايد به آنچه مسلما وظيفه اوست عمل كند مثلا اگر نمى‌داند استحاضه او قليله است يا متوسطه، بايد كارهاى استحاضه قليله را انجام دهد، و اگر نمى‌داند متوسطه است يا كثيره، بايد كارهاى استحاضه متوسطه را انجام دهد، ولى اگر بداند سابقا كدام يك از آن سه قسم بوده بايد به وظيفه همان قسم رفتار نمايد.

مسأله 404- اگر خون استحاضه در باطن باشد و بيرون نيايد، وضو و غسل باطل نمى‌شود و اگر بيرون بيايد هرچند كم باشد، وضو و غسل را به تفصيلى كه گذشت باطل مى‌كند.

مسأله 405- زن مستحاضه اگر بعد از نماز خود را وارسى كند و خون نبيند اگر چه بداند دوباره خون مى‌آيد، با وضويى كه دارد مى‌تواند نماز بخواند.

مسأله 406- زن مستحاضه اگر بداند از وقتى كه مشغول وضو يا غسل شده خونى از او بيرون نيامده و تا بعد از نماز هم خون در داخل فرج نيست و بيرون نمى‌آيد، مى‌تواند خواندن نماز را تأخير بيندازد.

مسأله 407- اگر مستحاضه بداند كه پيش از گذشتن وقت نماز بكلّى پاك مى‌شود، يا به اندازه خواندن نماز، خون بند مى‌آيد، بايد صبر كند و نماز را در وقتى كه پاك است بخواند.

مسأله 408- اگر بعد از وضو و غسل، خون و در ظاهر قطع شود و مستحاضه بداند كه اگر نماز را تأخير بيندازد، به مقدارى كه وضو و غسل و نماز را به جا آورد، بكلّى پاك مى‌شود، بايد نماز را تأخير بيندازد و موقعى كه بكلّى پاك شد، دوباره وضو و غسل را به جا آورد و نماز را بخواند. و اگر وقت نماز تنگ شد لازم نيست وضو و غسل را دوباره به جا آورد، بلكه با وضو و غسلى كه دارد مى‌تواند نماز بخواند.

مسأله 409- مستحاضه كثيره و متوسطه وقتى بكلّى از خون پاك شد بايد غسل كند، ولى اگر بداند از وقتى كه براى نماز پيش، مشغول غسل شده ديگر خون نيامده لازم نيست دوباره غسل نمايد.

مسأله 410- مستحاضه قليله بعد از وضو، و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو، بايد فورا مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد و در نماز هم مى‌تواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را به جا آورد.

مسأله 411- زن مستحاضه اگر بين غسل و نماز فاصله بيندازد، بايد دوباره غسل كند و بلافاصله مشغول نماز شود. ولى اگر خون در داخل فضاى فرج نيايد غسل لازم نيست.

مسأله 412- زن مستحاضه بايد بعد از وضو و غسل بوسيله پنبه از بيرون آمدن خون جلوگيرى نمايد، و چنانچه كوتاهى كند و خون بيرون آيد، بايد دوباره غسل كند و وضو هم بگيرد و اگر نماز هم خوانده بايد دوباره بخواند.

مسأله 413- اگر در موقع غسل، خون قطع نشود، غسل صحيح است، ولى اگر در بين غسل، استحاضه متوسطه كثيره شود، واجب است چنانچه مشغول غسل ترتيبى (يا ارتماسى) بوده همان را از سر بگيرد.

مسأله 414- احتياط واجب آن است كه زن مستحاضه در تمام روزى كه روزه است به مقدارى كه مى‌تواند از بيرون آمدن خون جلوگيرى كند.

مسأله 415- روزه زن مستحاضه‌اى كه غسل بر او واجب مى‌باشد در صورتى صحيح است كه در روز غسلهايى را كه براى نمازهاى روزش واجب است، انجام دهد،: و نيز بايد غسل نماز مغرب و عشاى شبى كه ميخواهد فرداى آنرا روزه بگيرد به جا آورد.

مسأله 416- اگر بعد از نماز عصر، مستحاضه شود و تا غروب غسل نكند روزه او صحيح است.

مسأله 417- اگر استحاضه قليله زن پيش از نماز، متوسطه يا كثيره شود بايد كارهاى متوسطه يا كثيره را كه گفته شد انجام دهد. و اگر استحاضه متوسطه، كثيره شود بايد كارهاى استحاضه كثيره را انجام دهد و چنانچه براى استحاضه متوسطه غسل كرده باشد فايده ندارد و بايد دوباره براى كثيره غسل كند.

مسأله 418- اگر در بين نماز، استحاضه متوسطه زن كثيره شود، بايد نماز را بشكند و براى استحاضه كثيره غسل كند و وضو بگيرد و كارهاى ديگر آن را انجام دهد و همان نماز را بخواند. و اگر براى هيچ‌كدام از غسل و وضو وقت ندارد. بايد دو تيمّم كند، يكى بدل از غسل، وديگر بدل از وضو، و اگر براى يكى از آنها وقت ندارد بايد عوض آن تيمّم كند و ديگرى را به جا آورد، ولى اگر براى تيمّم هم وقت ندارد نمى‌تواند نماز را بشكند، و بايد نماز را تمام كند، و بنابر احتياط واجب قضا نمايد، و همچنين است اگر در بين نماز استحاضه قليله او متوسطه يا كثيره شود.

مسأله 419- اگر در بين نماز، خون، بند بيايد و مستحاضه نداند كه در باطن هم قطع شده يا نه، چنانچه بعد از نماز بفهمد قطع شده بوده، بايد وضو و غسل و نماز را دوباره به جا آورد.

مسأله 420- اگر استحاضه كثيره زن متوسطه شود، بايد براى نماز اوّل عمل كثيره و براى نمازهاى بعد عمل متوسطه را به جا آورد. مثلا اگر پيش از نماز ظهر استحاضه كثيره متوسطه شود، بايد براى نماز ظهر غسل كند و براى نماز عصر و مغرب و عشا فقط وضو بگيرد ولى اگر براى نماز ظهر غسل نكند و فقط به مقدار نماز عصر وقت داشته باشد، بايد براى نماز عصر غسل نمايد، و اگر براى نماز عصر هم غسل نكند بايد براى نماز مغرب غسل كند. و اگر براى آن هم غسل نكند و فقط به مقدار نماز عشا وقت داشته باشد بايد براى عشا غسل نمايد.

مسأله 421- اگر پيش از هر نماز، خون مستحاضه كثيره، قطع شود و دوباره بيايد، براى هر نماز، بايد يك غسل به جا آورد.

مسأله 422- اگر استحاضه كثيره قليله شود، بايد براى نماز اوّل عمل كثيره و براى نمازهاى بعد عمل قليله را انجام دهد، و نيز اگر استحاضه متوسطه قليله شود بايد براى نماز اوّل، عمل متوسطه و براى نمازهاى بعد عمل قليله را به جا آورد.

مسأله 423- اگر مستحاضه يكى از كارهايى را كه بر او واجب مى‌باشد حتى عوض كردن پنبه را ترك كند، نمازش باطل است.

مسأله 424- مستحاضه قليله اگر بخواهد غير از نماز كارى انجام دهد، كه شرط آن وضو داشتن است، مثلا بخواهد جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند بايد وضو بگيرد و وضويى كه براى نماز گرفته كافى نيست، بنابر احتياط واجب.

مسأله 425- اگر مستحاضه غسلهاى واجب خود را به جا آورد، چنانچه بين غسل و نماز فاصله نينداخته باشد، رفتن به مسجد و توقّف در آن و خواندن سوره‌اى كه سجده واحب دارد، و نزديكى شوهر با او، حلال مى‌شود ولى اگر بين غسل و نماز فاصله انداخته باشد، احتياط واجب آن است كه براى هريك از اين اعمال غسل جداگانه‌اى انجام دهد، و اگر عغسلهاى واجب خود را انجام ندهد، بنابر احتياط واجب، نمى‌تواند اعمال ذكرشده را انجام دهد.

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : گلپايگانى، سيد محمد رضا    جلد : 1  صفحه : 114
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست