نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 780
به نحوى سر كنى كه بدانى كه اگر به او خوبى كرده ثواب خواهند
داد ترا، و اگر بدى كرده و بد بر آوردى عقابت خواهند كرد و اقل مرتبه آنست كه
فرزند خود را از عذاب الهى برهاند به آن كه او را به واجبات و محرمات عالم گرداند
و چون تا كسى سواد نداشته باشد غالبا فراموش مىكند، از هر چيزى ضرورتر است معرفت
كتابت بعد از آن معرفت حق سبحانه و تعالى به خطابيات چنانكه غالبا تاثيرش در نفوس
بيشتر از براهين است چنانكه حق سبحانه و تعالى در قرآن مجيد ياد كرده است دلايلى
كه ظاهرش مفيد ظن است و بحسب تأمل صادق براهين است تا عوام و خواص از آن بهرهور
شوند، ديگر حسن ادب دور نيست كه مراد از آن تعليم علوم ادبيّه باشد مثل صرف و نحو
و منطق يا علوم نيكو مراد باشد كه شامل علم فقه نيز باشد و اگر نباشد داخل معونت
بر طاعت است چون طاعت بدون علم طاعت نيست بلكه علم از اعظم طاعاتست و اهم واجباتست
و بر پدر لازم است كه هر چه سبب نجاتست تعليم فرزند نمايد اگر خود داند فبها و الا
او را بدارد بر تعلم علوم و عبادات تا پسر سبب نجات او شود بلكه سبب نجات عالمى
باشد و حقوق فرزند خواهد آمد در ابواب نكاح و آن كه نفرموده و لا قوة الا باللَّه
وجهش آنست كه آدمى در اعانت فرزند راغب است غالبا بالطبع بر او دشوار نيست بخلاف
ديگران
[حق برادر]
(و امّا حقّ اخيك فان
تعلم انّه يدك و عزّك و قوّتك فلا تتّخذه سلاحا على معصية اللَّه عزّ و جلّ و لا
عدّة للظّلم لخلق اللَّه و لا تدع نصرته على عدوّه و النّصيحة له فان اطاع اللَّه
و الّا فليكن اللَّه اكرم عليك منه و لا قوّة الّا باللَّه)
و اما حق برادرت آنست كه
بدانى كه بمنزله دست تست يعنى معين و
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 780