نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 770
نداند بلكه او را بهتر از خود داند و هر گاه معلم مطلع باشد
بر آفات اعمال هميشه در مقام اصلاح نفس و تصحيح نيّت است و هميشه خود را بد
مىداند و اعمال خود را خوب نمىداند خصوصا هر گاه متعلّم صالح و متقى باشد و
ادراكى داشته باشد البته حق سبحانه و تعالى بر زبان او جارى مىسازد حقرا و اگر بر
زبان معلّم جارى شود نيز به بركت اوست و اين معنى مجرّبست پس عالم للّه متعلّم را
معلّم خود مىداند و با او بنحو متعلّم سر مىكند و آداب عالم و متعلّم در شرح
صحيفه كامله استيفا شده است به تاييد اللَّه و تعالى
[حق همسر]
(و امّا حقّ الزّوجة
فان تعلم انّ اللَّه عزّ و جلّ جعلها لك سكنا و أنسا فتعلم انّ ذلك نعمة من اللَّه
عزّ و جلّ عليك فتكرمها و ترفق بها و ان كان حقّك عليها أوجب فانّ لها عليك ان
ترحمها لأنّها اسيرك و تطعمها و تكسوها و اذا جهلت عفوت عنها)
و اما حق زن بر شوهر
آنست كه بدانى كه حق سبحانه و تعالى زن را آفريده است كه تو به آن قرار گيرى و انس
تو باشد تا سبب بقاى تو باشد ابدا به آن كه به اعمال قبيحه نيفتى و اكثر خدمات ترا
به جا آورد و فرزندان صالح به همرسند و نام ترا زنده دارند و از جهة تو استغفار
كنند بعد از تو، پس بايد كه بدانى كه اين نعمتى است بزرگ كه حق سبحانه و تعالى
انعام فرموده است بر تو پس بايد كه او را گرامى دارى و با او رفق و مدارا كنى اگر
از او نادانى صادر شد و اگر چه حق تو بر او عظيمتر است از حق او بر تو و ليكن بر
تو واجب است كه بر او رحم كنى زيرا كه بمنزله اسير تست و تا زنده است در خانه تست
و به جايى نمىتواند رفت و از ديگرى منتفع نمىتواند شد و بايد كه خوراك او را
بدهى و پوشش او را بنحو متعارف او به او رسانى و اگر از روى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 770