نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 763
ندرد، و چون بنده روزه را مىخورد آن پرده ستاريت الهى را بر
خود دريده است و حق سبحانه و تعالى او را رسواى دنيا و عقبى مىگرداند تا جميع
مخلوقات بر قبايح او مطلع شوند و به جاى استغفار او را لعنت كنند
[حق صدقه]
(و حقّ الصّدقة ان
تعلم انّها ذخرك عند ربّك و وديعتك الّتى لا تحتاج إلى الاشهاد عليها و كنت بما
تستودعه سرّا اوثق منك بما تستودعه علانية و تعلم انّها تدفع عنك البلايا و
الاسقام فى الدّنيا و تدفع عنك النّار فى الآخرة)
و حق زكوات و خمس و فطره
و نذور ساير ماليات بر تو آنست كه بدانى كه اين صدقات واجب و سنت را كه مىدهى حق
سبحانه و تعالى به ذخيره نزد خود حفظ مىفرمايد و از جهة روز قيامت آن را زياده
مىكند تا آن كه درهمى را بمنزله كوه احد عظيم گردانيده در قيامت به تو مىدهد
چنانكه گذشت و بدان كه صدقه امانتى است كه بحق سبحانه و تعالى مىدهى و احتياج نيست
كه گواه بگيرى بر او بلكه هر چند پنهانتر مىدهى اعتماد بر آن بيشتر است از آن كه
به آشكارا بدهى چون از ريا دورتر است، و بدانى كه اين خيرات و تصدقات دفع مىكند
از تو بلاها و بيماريها را در دار دنيا، و دور مىكند از تو آتش جهنم را در آخرت و
اين معنى نيز داخل است در معنى حديث
جنّة من النّار
و امثال اين اخبار گذشت
و خواهد آمد
[حق قربانى]
(و حقّ الهدى ان تريد
به اللَّه عزّ و جلّ و لا تريد به خلقه و لا تريد به الّا التّعرّض لرحمة اللَّه و
نجاة روحك يوم تلقاه)
و حق هديى كه قربانى
مىكنى در حج تمتع يا مطلق قربانى يا مطلق هدايا آنست كه آن را بقصد رضاى الهى
واقع سازى و قصدت ريا نباشد كه بگويند فلانى سيصد چهار صد قربانى مىكند و مىبايد
كه مقصودت همين
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 763