نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 473
صادق صلوات اللَّه عليه از حاجيان كه ابتدا مىكنند به مدينه
مشرفه افضل است يا به مكه معظمه حضرت فرمودند كه به مدينه مشرفه و مذكور شد كه
حديث زراره اصلا تعارض ندارد، و ثمّ از جهة ترتيب زمانى نيست بلكه ترتيب بر عكس
است و مقصود بالذات عرض ولايت و نصرتست و حديث سدير باين معنى اقربست و عمده تعارض
ميان اين حديثست و حديث برقى و چه نسبت است برقى را با صفوان، مع هذا ممكن است كه در
آن وقت شايع بوده باشد ابتداى از مكه و خلاف شايع سبب هلاك باشد، و عمده آنست كه
وقت برگشتن خاطر جمعتر است و مسايل كه داب ايشان بود كه مىپرسيدند سهلتر بود، و
اكثر اوقات سبب ماندن مىشد كه كل سال در خدمت ائمه باشند، و يا آن كه از حيثيت
ابتدا مدينه بهتر باشد، و به سبب عوارض مكه يا رعايت آداب چون حضرات رعايت آداب
مىفرمودند خصوصا با جمعى كه ادراك عالى و اعتقاد كامل نداشتند كعبه را بر خود
مقدم مىداشتند، و با خواص مىفرمودند كه مؤمن نزد حق سبحانه و تعالى اشرف از كعبه
است و همه وجوه محتمل است اما وجه آخر اظهر است چنانكه احاديث بسيار وارد است كه
ما ماموريم كه با مردمان بقدر عقول ايشان سخن گوييم و از اين جهة است اختلاف
روايات در فضائل اعمال چنانكه گذشت و خواهد آمد
الصلاة فى مسجد غدير
خمّ
(فاذا انتهيت إلى مسجد
غدير خمّ فادخله و صلّ فيه ما بدا لك فانّ احمد بن محمّد بن ابى نصر روى عن ابان
عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 473