responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 471

را يعنى بگويند ما شيعه‌ايم، و اگر جهاد مى‌كنيد در خدمتيم، و جان و مال را در راه شما داريم، و اين حديث در معنى اول اظهر است لهذا ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى رضي اللَّه عنه و ارضاه دو باب ذكر كرده است از جهة اين دو مطلب و به اسناد از جابر بن يزيد روايت كرده است كه از تمامى حج است ملاقات امام، و گذشت كه اين بطن قرانست در معنى قضا تفث، و صدوق نيز اين اخبار را در علل ذكر كرده است در باب زيارت و كالصحيح روايت كرده است از اعمش كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه هر كه حج كند مى‌بايد كه ختم كند حجش را به زيارت ما زيرا كه زيارت ما حجش را تمام مى‌كند

(و سال بعض اصحابنا ابا جعفر صلوات اللَّه عليه ابدأ بمكّة أو بالمدينة؟ فقال: ابدأ بمكّة و اختم بالمدينة فإنّه افضل.)

و كلينى از برقى روايت كرده است كالصحيح بلكه در صحيح كه گفت سؤال كردم از ابو جعفر امام محمد تقى صلوات اللَّه عليه كه ابتدا به مكه معظمه كنم يا به مدينه مشرفه حضرت فرمودند كه ابتدا به مكه كن و آخر به مدينه آى كه اين بهتر است‌

(قال مصنّف هذا الكتاب رضي اللَّه عنه هذه الاخبار انّما وردت في من يملك الاختيار و يقدر على ان يبدا بأيّهما شاء من مكّة او المدينة فامّا من يؤخذ به على احد الطّريقين فاحتاج إلى الاخذ فيه شاء او ابى فلا خيار له فى ذلك فان اخذ به على طريق المدينة بدأ بها و كان ذلك افضل له لأنّه لا يجوز له ان يدع دخول المدينة و زيارة قبر النّبيّ و الائمّة صلوات اللَّه عليهم بها و اتيان المشاهد انتظارا لرجوعه فربّما لم يرجع او اخترم دون ذلك و الافضل له ان يبدا بالمدينة و هذا معنى حديث‌

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 471
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست