نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 450
پس سر بتراش. و من احكام قربانى را در پيش گفتم و الحال آن چه
ناچار است از ذكر آن ياد مىكنم در اينجا.
جايز نيست در قربانى و
هدى قران و تمتع و كفارات و نذور اگر شتر باشد مگر شترى كه پنج سالش تمام شده باشد
و در سال ششم داخل شده باشد، و مجزيست از گاو و بز آن چه آن را يك سال تمام شده
باشد، و در سال دويم داخل شده باشد، و از گوسفند مجزيست جذع سال اول و آن
برّهايست كه شش ماه يا هفت ماه يا هشت ماهش تمام شده باشد و در ماه بعد از آن
داخل شده باشد، و در غير منى يك گاو از هفت نفر مجزيست، و در منى نيز اگر قربانى
سنت باشد مجزيست، و هدى واجب مجزى نيست گاو يا شتر مگر از يك كس كه اگر نداشته
باشند روزه مىگيرند بدل از هدى به نص قرآن مجيد و شتر مجزيست از هفت كس بلكه از
هفتاد كس در قربانى و در هدى مجزى نيست يكى مگر از يكى، و ظاهر اين عبارت آنست كه
در هدى نيز شتر از هفت كس مجزيست و ليكن در كتب ديگر تصريح به آن چه مذكور شد كرده
است و جزور مجزيست از ده كس كه از يك خانه نباشند، و از اين عبارت ظاهر مىشود كه
جزور بهتر از ثنى باشد و چنين نيست بلكه ثنى شتر پنج ساله پا در شش است، و جزور
اعم است و آن مطلق شتر است يا شتر كشته و عبارت حديث خوبست و آن حديث سكونى است كه
حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه فرمودند كه جذعه از سه كس كه از يك خانه
باشند مجزيست، و مسنه كه گاو دو ساله پا در سه است از هفت كس متفرق مجزيست و جزور
از ده كس متفرق مجزيست، و قوچ كه گوسفند نر خصيهدار است از شخصى يك كس و اهل
خانهاش مجزيست و هر گاه قربانى كم ياب شود يك گوسفند از هفتاد كس مجزيست و در بحث
هدى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 450