نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 448
لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ
أُمِرْتُ وَ أَنَا من الْمُسْلِمِينَ اللّهُمَّ منك و لك
بسم اللَّه و اللَّه اكبر اللّهُمَّ تقبّل منّي ثمّ اذبح و لا تنخع حتّى يموت و
يبرد ثمّ كل و تصدّق و اطعم و اهد إلى من شئت ثمّ احلق رأسك.
و قد ذكرت الاضاحىّ فى
هذا الكتاب و انا اعيد ذكر ما لا بدّ من اعادته فى هذا الموضع.
لا يجوز فى الاضاحى من
البدن الّا الثّنىّ و هو الّذى قد تمّ له خمس سنين و دخل فى السّادسة و يجزى من
البقر و المعز الثّنىّ و هو الّذى تمّ له سنة و دخل فى الثّانية و يجزى من الضّأن
الجذع لسنته، و تجزى البقرة عن سبعة نفر بالأمصار و بمنى عن واحد، و البدنة تجزى
عن سبعة، و الجزور يجزى عن عشرة متفرّقين، و الكبش يجزى عن الرّجل و عن اهل بيته و
اذا عزّت الاضاحىّ اجزات شاة عن سبعين)
امّا ذبح كه عبارتست از
نحر شتر و ذبح گوسفند و گاو و ابتدا از صحيحه معاوية بن عمار است كه حضرت امام
جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه نحر كن هديت را اگر از شتر يا گاو يا
گوسفند باشد، و در صحيحه او من الغنم نيست و نبودنش بهتر است، و محتمل است كه از
نساخ شده باشد و اگر شتر و گاو ماده بهم نرسد، يا زرش را نداشته باشد، يا نخواهد
پس هدى كن گوسفند نر خصيه دار، و اگر با خصيه بهم نرسد پس مجزيست كه خصيه كوفته يا
ماليده بخرى از گوسفند، و اگر نيابى بز خصيهدار خوبست، و اگر آن نيز بهم نرسد
ماده ميش و بز نيز خوبست، و تعظيم كن احكام الهى را در ذبيحه و هدى كه تعظيم اينها
از تقواى دلهاست يعنى كسى را كه نور تقوى در دلش جا دادهاند البته احكام خداوند
خود را بزرگ
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 448