نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 439
در وقوف و اشهر ميان اصحاب وجوب بودن است در مشعر از طلوع صبح
تا طلوع آفتاب هم چنان كه در عرفات واجبست از ظهر تا شام و آن چه شرط است مسمى است
كه اگر پيش از شام داخل عرفات شود و پيش از طلوع آفتاب داخل مشعر شود و قصد كند كه
در عرفات يا مشعر مىمانم در حج اسلام حج تمتع از جهت آن كه واجبست از جهت رضاى حق
سبحانه و تعالى، و بعد از نيت لمحه بماند و عمدا بدر رود از عرفات يا مشعر حج او
صحيح است و ليكن گناه كار است، و از جهة عرفات يك شتر مىدهد و از جهة مشعر يك
گوسفند چنانكه گذشت و اگر عمدا هر دو را يا يكى از اينها را ترك كند اگر وقوف
عرفاتست حجش باطل است و اگر وقوف مشعر است و شب در مشعر نمانده باشد به آن كه داخل
مشعر نشده باشد حجش باطل است و اگر داخل شده باشد اگر چه لمحهاى باشد و قصد ماندن
آنجا كرده باشد و بدر رفته باشد آثم است و يك گوسفند مىدهد و هم چنين اگر قصد
بودن نكرده باشد بنا بر روايات صحيحه اگر چه اندك ذكرى كرده باشد اما اگر از طرف
اول تاخير كرده باشد عمدا عالما به آن كه آخر روز داخل عرفات شده باشد يا قريب به
طلوع داخل مشعر شده باشد آثم است و كفاره نيست، و احوط آنست كه چون آفتاب زرد شود
شروع كند در بار كردن و روانه شود و تا شام نشود از ميل حرم نگذرد و چون به مشعر
رسد نماز شام و خفتن را بكند و نيت اقامت كند تا طلوع صبح، و اگر در اول دخول در
مازمين نيت بيتوته كند اولى است و همين كه مىداند كه از جهة رضاى او آمده است
كافى است، و چون صبح شود نيت وقوف كند و بعد از آن نماز صبح را به جا آورد و دعايى
بخواند اگر چه اندكى باشد و اگر بايستد و دعا كند تا قريب به طلوع بار كند و منتظر
طلوع باشد و چون آفتاب طالع شود روانه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 439