نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 422
الشّمس يوم عرفة فاقطع التّلبية و اغتسل و صلّ بها الظّهر و
العصر بأذان واحد و اقامتين و انّما تتعجّل فى الصّلاة و تجمع بينهما لتفرغ
للدّعاء فانّه يوم دعاء و مسألة ثمّ ائت الموقف و عليك السّكينة و الوقار وقف بسفح
الجبل فى ميسرته و ادع بدعاء الموقف و ادع لأبويك كثيرا و استوهبهما من ربّك عزّ و
جلّ و لا تقف الّا و أنت على طهر و قد اغتسلت و لا تفض منها حتّى تغيب الشّمس فانّك
ان افضت قبل غروبها لزمك دم شاة)
پس چون به عرفات رسى
خيمه خود را در نمره بزن كه از حدود عرفاتست و از عرفات نيست و آن نزديكست به
مسجدى كه در آنجا واقع است و حضرت سيد المرسلين 6 در آنجا
نماز ظهر و عصر را به جا آوردند و خطبه ثقلين را خواندند. و اكثر اينها مذكور است
در صحيحه معاويه در كيفيت حج آن حضرت، و در باب اقسام حج گذشت و اين عبارات در
صحيحه ديگر از ابن عمار منقولست كه حضرت سيد المرسلين 6 خيمه
و قبه خود را در نمره زدند، پس چون اول ظهر داخل شود در روز عرفه ديگر تلبيه مگو
چنانكه در احاديث صحيحه وارد شده است و غسل روز عرفه و غسل وقوف را بكن. و ظاهر
آنست كه يك غسل از جهة هر دو كافى باشد و نماز ظهر و عصر را به يك اذان و دو اقامه
به جا آور به آن كه از جهة ظهر در اول [اذان] و اقامت بگو و نماز ظهر را بكن و
بعد از آن اقامت از جهة نماز عصر بگو و عصر را واقع ساز. و چرا تعجيل مىكنند نماز
را يعنى نماز عصر را چنانكه در عبارت صحيحه و انما تعجّل العصر است و غرض اين است
كه در بسيار جائى كه جمع مىكنند ظهر را تاخير مىكنند و عصر را تعجيل و اين خانه
چنين است زيرا كه مقصود از جمع اين است كه هر
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 422