نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 419
اين مقدار مسجديست كه حضرت سيد المرسلين 6 و پيغمبران پيش از آن حضرت صلوات اللَّه عليهم نماز كردهاند و هر چه زياده از
اين مقدار است از چهار جانب مسجد نيست و از اين جهت گفتهاند كه محل احيأ شرط است
كه مشاعر عبادات نباشد و چون قابل احيا نيست مسجد نمىشود الحال متعارفست كه عامه
قربانى را در آن مسجد مىكنند چون ايشان نيز مسجد نمىدانند زيادتى را و اكثر اين
عبارات سابقا مذكور شد كه مضمون احاديث صحيحه معاوية بن عمار و غير آن است
الغدوّ إلى عرفات
(ثمّ امض إلى عرفات و
قل و أنت متوجّه إليها اللّهُمَّ إليك صمدت و إيّاك اعتمدت و وجهك اردت و قولك
صدّقت و أمرك اتّبعت أسألك ان تبارك لي فى اجلى و ان تقضى لي حاجتى و ان تجعلنى
ممّن تباهى به اليوم من هو افضل منّي ثمّ تلبّي و أنت مارّ إلى عرفات و لا تخرج من
منى قبل طلوع الفجر بوجه)
ديگر رفتن از منا به
جانب عرفات است آن چه صدوق ذكر كرده است عبارات صحيحه ابن عمار است و زيادتيها در
دعاها واقع شده است از اين جهت متعرض سندش نمىشوم، پس روانه شو به جانب عرفات و
در وقت رفتن اين دعا را بخوان كه ترجمهاش اين است خداوندا قصد من بسوى تست و
اعتمادم بر تست و مراد من توئى و سخن ترا تصديق نمودم كه بحج آمدهام و متابعت امر
تو كردهام از تو سؤال مىكنم كه مبارك گردانى و بركت دهى عمرم را به آن كه زياده
كنى و ظاهرا تصحيف از نساخ شده است چون در
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 419