نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 399
چيزى مخفى نگذاشتهاند حتى جاى مقام را گذاشتهاند تا ظاهر
باشد بدعت عمر اگر چه عوام ايشان مىگويند كه مقام جبرئيل است اما فضلاى عامه ذكر
كردهاند جميع شنايع و قبايح صحابه و تابعين و ارتداد همه را الّا قليلى و شكى
نيست در آن كه هر چه را زياد و كم كردهاند چنانست كه گفتهاند و علماى ما نيز ذكر
كردهاند و ليكن احتمال اين هست كه علماء ما از عامه برداشته باشند چون در روايات
واقع نشده است با آن كه اين معنى به گفته همه در زمان حضرات ائمه معصومين صلوات
اللَّه عليهم واقع شده بود و اين امريست عام البلوى مىبايست البته در اخبار بما
برسد و شكى نيست كه احوط آنست كه مذكور شد، ديگر بدان كه بحسب ظاهر چند حديث و
اجماعات منقوله مىبايد كه ابتداى طواف از حجر الاسود باشد و ختم بحجر الاسود باشد
و زياد و كم نشود اكثر علماى ما سيما متاخرين ذكر كردهاند كه مىبايد مقارنت جزو
اول طايف به جزو اول حجر الاسود واقع شود و دور نيست كه مستند ايشان حديث حسن
كالصحيح حماد از حريز از يكى از مشايخش كه غالبا فضلاى اصحابند مثل زراره و محمد بن
مسلم و بريد و فضيل و غالبا زراره است از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه
كه فرمودند كه چون داخل مسجد الحرام شوى و محاذى حجر الاسود شوى بگوى
(اشهد ان لا اله الّا
اللَّه وحده لا شريك له و اشهد انّ محمّدا عبده و رسوله امنت باللَّه و كفرت
بالجبت و الطّاغوت و اللّات و العزّى و بعبادة الشّيطان و بعبادة كلّ ندّ يدعى من
دون اللَّه ثمّ ادن من الحجر و استلمه بيمينك)
پس مىگويى
(بسم اللَّه و اللَّه
اكبر امانتى ادّيتها و ميثاقي تعاهدته لتشهد لي بالموافاة.)
و محاذات را علما ذكر
كردهاند كه آنست كه جزو مقدم بدن محاذى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 399