نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 376
پس چون از نماز فارغ شوى نيت احرام بكن بلكه احرام همين نيت
است و بس، و پوشيدن دو جامه واجبى است بر سر خود، و تلبيه واجبست از جهة انعقاد
احرام و پيش از نيت حمد و ثناى الهى به جاى آور به نحوى كه او اهل آنست مثل آية
الكرسى و كلمات فرج يا آن كه بگوى «الحمد للّه رب العالمين كثيرا على كل حال كما
هو اهله و مستحقه» كه اخبار بسيار وارد شده است كه ملا يك عاجز مىشوند از نوشتن
ثواب اين كلمه خطاب به ايشان مىرسد: كه شما به همين عبارت بنويسيد كه كسى نمىداند
ثواب آن را و احصاء اين حمد را بغير از من.
و در صحيحه فضلا و غير
آن منقول است كه از جمله ذكر كثير كه حق سبحانه و تعالى از بندگان طلبيده است
تسبيح حضرت فاطمه زهرا است صلوات اللَّه عليها، و در روايات بسيار وارد شده است كه
مخفى ذكر كردن از ذكر كثير است، و صلوات بر محمد و آل او بفرست پس بگو آن چه مذكور
شد در صحيحه محمد بن عمار كه مشتمل است بر زيادتى بسيار، و مشايخ همه آن را ذكر
كردهاند و صدوق در اينجا كم كرده است، و در فقه رضوى كمتر از اينست و دور نيست كه
حديثى باين نحو بوده باشد، و مظنون آنست كه در اينجا وسط را اختيار نموده است.
و ترجمهاش اين است كه
خداوند از تو سؤال مىكنم كه بگردانى مرا از جمله كسانى كه استجابت كردهاند ترا
در همه اوامر و نواهى يا در امر حج يا عمره و اين اظهر است و مطلوب اظهار آن است
كه سنّيان اطاعت خدا و رسول نكردند و اطاعت عمر كردند در ترك حج تمتعى كه حق
سبحانه و تعالى آن را طلب فرموده است از آفاقى، و از كسانى گردان مرا كه ايمان به
وعده و وعيد تو دارند در ثواب حج تمتع و عقوبات ترك آن زيرا كه هر كه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 376