نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 343
بلند آفريده است و ظاهرا كنايه است از آن كه علوم و كمالات از
حرم اعظم الهى كه رسول خدا و ائمه طاهرينند صلوات اللَّه عليهم روانست. به جانب
عالميان و بر عكس نيست و هرگز ايشان نزد كسى تعلم نگرفتهاند.
چنانكه متواتر است از
حضرت سيد المرسلين 6 كه فرمودند كه علوم اهل بيت من همه حكمت
است يعنى علوم لدنّى است و از جانب حق سبحانه و تعالى است و ايشان اعلمند از همه
كس در صغر و كبر:
از ايشان ياد گيريد و
تعليم ايشان مكنيد و با آن كه حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه از پدرش كه
به اتفاق عالميان اعلم اهل ارض بودند و تعلم كرده بود از جهة مصلحتى كه عامه
اعتبار مىكردند علوّ استاد را و حضرت سيد الساجدين صلوات اللَّه عليه را تابعى
مىگفتند چون به شرف صحبت حضرت سيد المرسلين 6 نرسيده بود و
از جابر كه باين شرف فايز شده بود بيشتر روايت مىكردند از اين جهت آن حضرت گاهى
به نزد جابر مىرفتند و از جابر سؤالها مىفرمودند و جابر مىگفت كه من داخل
نمىشوم در نهى رسول اللَّه 6 كه فرموده است كه شما تعليم اهل
بيت من مكنيد و از ايشان تعلّم كنيد حضرت مىفرمودند كه حديث را من بر تو مىخوانم
تو بشنو و بگو حق است و چون بر جابر مىخواندند او قسم ياد مىكرد كه و اللَّه كه
من از حضرت چنين شنيدهام و همين معنى سبب اين شد كه سنّيان و علماى ايشان از آن
حضرت احاديث بسيار روايت كردهاند.
و از ابو نعيم حافظ نقل
كردهاند كه شافعى در اوايل سن به نزد مالك آمد در اواخر سنّ مالك، و اعتبار عظيم
داشت در مدينه مشرفه، و در شبى كه داخل مدينه شد موطأ مالك را تمام مطالعه كرد و
مالك بر كرسى مىنشست و القاء مسايل بتلامذه مىنمود كه كدام يك بهتر جواب
مىدهند، و شافعى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 343