نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 329
سه روز روزه يا تصدق برده مسكين هر مسكينى را مدّى يا شش
مسكين مسكين را دو مدّ يا گوسفندى مىكشد و ظاهرا حصر اعم است است از مصدود شدن يا
بيمار شدن يا مضطر شدن.
و ظاهر آيه و اين حديث
بلكه احاديث صحيحه متكثره اين است كه هر مضطرى اگر هدى رانده باشد هدى خود را
مىكشد و خلافست كه همان هدى كافيست يا هدى ديگر از جهت محل شدن مىبايد كشت و اگر
هدى نرانده باشد يك هدى كافى است پس بيمار نيز هدى خود را مىتواند كشت خصوصا هر
گاه رفقا نداشته باشد كه بفرستد و اظهر آنست كه اگر باشد نيز مخير است ميان كشتن
در همين جا يا فرستادن به مكه يا منى و آن چه مشهور است ميان اصحاب آنست كه اگر
منع از دشمن باشد و نتوانند به مكه يا عرفات و مشعر رفتن هديى مىكشند و محل
مىشوند از جميع محرّمات احرام چنانكه حضرت سيد المرسلين 6 در
حديبيه ممنوع شدند و هديها را كشتند و سرها را تراشيدند و برگشتند و اگر منع از
مرض باشد هدى خود را مىفرستند و اگر خفّتى حاصل شود و خود را برساند بحج يا عمره
به آن محل مىشود و الا صبر مىكند تا وقت وعده و در آن وقت محل مىشود و همه چيز
بر او حلال مىشوند مگر زنان تا آن كه در سال ديگر خود حج كند و اگر خود بحج نرود
وكيل او طواف نساء را از جهة او بكند
(و روى معاوية بن
عمّار عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه فى المحصور و لم يسق الهدى قال ينسك و
يرجع قيل فان لم يجد هديا قال يصوم)
و به چهار ده سند صحيح
منقولست از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در محصورى كه سياق هدى نكرده باشد
حضرت فرمودند كه هديى از جهة محل شدن مىكشد و بر مىگردد عرض نمودند كه اگر
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 329