نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 301
وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ اللَّهمّ منك و لك
بسم اللَّه و اللَّه اكبر اللّهُمَّ تقبّل منّي ثمّ أمرّ السّكّين و لا تنخعها
حتّى تموت)
و به نوزده سند صحيح
منقولست از صفوان و ابن ابى عمير از معاوية و از نسخ كافى لفظ معاوية بن عمار ساقط
شده است و شيخ نيز بهمان عنوان در تهذيب روايت كرده است و در نهايه ذكر كرده است
كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه هر گاه هدى را بخرى روى آن
را بقبله كن و نحر كن اگر شتر باشد و ذبح كن اگر گاو يا گوسفند باشد يا بز و بگو
تا به آخر دعا چنانكه ترجمهاش گذشت در باب سابق، و چون كفار قربانى خود را باسم
لات و عزّى و ساير بتان مىكشتند خداوند عالميان از آن نهى فرمود و همه جا در وقت
كشتنها مبالغه فرموده است و در توحيد و نفى شرك صورى و معنوى، و چون دعا را
بخوانى كارد را بر آن نه و سابقا مذكور شد كه احوط آنست كه چون بسم اللَّه و
اللَّه اكبر بگويد كارد را براند و اللهم تقبّل منّي را در وقت كشتن بگويد و ظاهر احاديث
صحيحه دلالت مىكند كه مقارنت حقيقى در كار نيست و اين مقدار فاصله ضرر ندارد و
چنان مكن كه كارد به مغز حرام رسد تا وقتى كه روح بالكليه برود كه ديگر حركت نكند
و داخل در نهى است سر را جدا كردن، و احاديث بسيار در نهى از آن نيز وارد شده است
و آن چه مشهور است اينست و بعضى گفتهاند كه مراد از آن پوست كندنست پيش از ذهاب
روح و بمعنى اعم است از هر دو آمده است كه آن كشتن بد است و از آن جمله است از پشت
سر ابتدا گردن يا كارد را بر گردانيدن و همه منهى عنه است و در همه دغدغه حرمت
نمىشود.
و در صحيح از ابو خديجه
منقول است كه گفت ديدم حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه را كه نحر
مىفرمودند بدنه خود را و دست
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 301