نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 276
(و لا باس بإخراج الجلد و السّنام من الحرم و لا يجوز اخراج
اللّحم منه)
و باكى نيست كه بيرون
برند پوست ذبيحه را و كوهان او را از حرم و ليكن گوشت را از حرم بيرون نمىتوان
برد. و بر اين مضمون احاديث صحيحه و كالصحيحه وارد است و در سابق گفت از منى بيرون
مىتوان برد، و در اينجا از حرم منافاتى نيست ميان اين دو قول
[گوشت كفاره را
نمىتوان خورد]
(و سئل الصّادق صلوات
اللَّه عليه عن فداء الصّيد ياكل صاحبه من لحمه فقال ياكل من اضحيّته و يتصدّق
بالفداء)
كلينى در حسن كالصحيح
روايت كرده است از حلبى كه گفت سؤال كردم از آن حضرت صلوات اللَّه عليه از فدا و
كفاره صيد احرام يا حرم آيا آن كه كفاره مىدهد مىتواند خورد از گوشت فدا حضرت
فرمودند كه گوشت قربانى را مىتواند خورد و گوشت فدا را تصدّق مىكند. دغدغه نيست
در آن كه گوشت قربانى و هدى را مىتواند خورد بلكه در قربانى مستحب است خوردن و در
هدى خلافست در وجوب و استحباب و اما گوشت حيواناتى كه به كفاره كشته باشند يا نذر
و عهد و يمين كرده باشد كه بكشد نمىتواند خورد و در صحيحه على بن جعفر و كالصحيحه
كاهلى وارد است كه مىتوان خورد محمول است بر ضرورت چنانكه در اضطرار ميته حلالست
و شكى نيست كه اولى و احوط نخوردنست مگر در حال اضطرار
(و قال صلوات اللَّه
عليه لا يضحّى الّا بما يشترى فى العشر)
و منقولست از حضرت امام
جعفر صادق صلوات اللَّه عليه كه فرمودند كه قربانى نكنند مگر شتر و گاو و گوسفندى
را كه در دهه ذى الحجه خريده باشد و ظاهرا غرض اينست كه اگر در ماه ذى قعده باشد
يا پيشتر خريده باشد تربيت مىكند او را غالبا، و يا آن كه به سبب داشتن نيز انسى
عظيم حاصل
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 276