نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 263
خود را در فهرست به او ذكر نكرده است علا گفت كه شخصى از حضرت
امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه سؤال كرد از قربانى حضرت فرمودند كه قربانى
واجبست بر هر مسلمانى مگر كسى كه نيابد سايل گفت پس چه مىفرماييد در عيال؟ حضرت
فرمودند كه اگر مىخواهى از ايشان مىدهى و ثواب عظيم دارى و اگر مىخواهى نمىكنى
و خود را از ثواب محروم مىكنى و اما تو ترك مكن قربانى را از جهة خود. و از اين
حديث ظاهر شد كه وجوب در حديث اول بمعنى سنّت مؤكد است چون در آن حديث بود كه از
صغير و كبير واجبست يعنى بر ولى و صاحب خانه و مؤيد اين است: حسن كالصحيح عبد
اللَّه بن مسكان كه گفت از آن حضرت صلوات اللَّه عليه سؤال كردند از قربانى كه آيا
واجبست بر كسى كه داشته باشد كه قربانى كند از جهة خود و عيالش فرمودند كه از جهة
خودش را ترك نكند و از جهة عيالش مىتواند كه ترك كند
(و جاءت امّ سلمة رضي
اللَّه عنها إلى النّبيّ صلّى اللَّه عليه و اله فقالت يا رسول اللَّه يحضر الاضحى
و ليس عندى ثمن الاضحيّة فاستقرض و اضحّى قال فاستقرضى فانّه دين مقضىّ)
و كالصحيح منقولست از
حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه عليه كه فرمودند كه ام سلمه كه حق سبحانه و
تعالى از او راضى و خوشنود باد كه بعد از خديجه بفضل و صلاح او زنى نبود به خدمت
حضرت سيد الأنبياء 6 عرض نمود كه يا رسول اللَّه گاه هست يا
اين عيد قربان مىآيد و بهاى قربانى ندارم آيا قرض بكنم و قربانى كنم حضرت فرمودند
كه قرض بكن كه اين قرض را حق سبحانه و تعالى ادا مىكند به آن كه مىرساند وجهش
را.
و كالصحيح منقولست از
حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه كه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 263